tirsdag 1. mai 2012

Slo med hammer på patronene


Slo med hammer på patronene er overskrifta på en liten notis i Aftenposten fra tirsdag aften 8. juni 1948. Den handler om en av mine gamle onkler, som ikke var så veldig gammel den gangen, og som var mer enn uheldig med leketøyet.

"Den 10 år gamle An. D., K. slo i går med en hammer på noen gamle tyske patroner som eksploderte. Han fikk splinter i begge øynene og ble sendt med fly til Bodø sykehus. Det er fare for at han blir blind. Gutten ble også såret i brystet."


Jeg fant artikkelen helt tilfeldig på jakt etter noe helt annet, og blei litt overraska over at episoden var fanga opp av Aftenposten. Det er nemlig langt fra min oldemors hus til Akersgata. (Så henvises det jo også til Aftenpostens korrespondent, som om det skulle være utlandet.) Men saken har jo absolutt sin dose dramatikk.

Jeg hadde hørt historien før, men trodde kanskje at min onkel var rundt tenårene da det skjedde. Uansett: Det gikk bra, og han mista heldigvis ikke synet.

2 kommentarer:

  1. Noen ganger tenker jeg på om vi sparer nok fra vår tid. Det er greit at mye blir digitalisert nå, men om våre etterkommere ikke vet hva de skal lete etter så er det ikke sikkert de finner det artige. Dessuten er det noe spesielt å stå med originalavisa eller originaldokumentet i hendene.

    SvarSlett
  2. Så godt at det tross alt gikk bra!
    Det er jo morsomt å finne sånne skatter, den kommer vel i glass og ramme?!
    Har du tenkt på at de sørpå ikke akkurat likte nordlendinger på den tiden, og det er jo en sjanse for at de faktisk trodde det var i utlandet, og at det var en "innvandrergutt" det her var snakk om!!
    Ha en fortsatt god kveld.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...