lørdag 16. mai 2015

Mål i sikte


I dag har Far & Sønn AS jobba med foringer og listverk på det ene soverommet og i gangen. Etterhvert som dagen skred fram kom det relativt klart fram at profilerte taklister (særlig i kombinasjon med skråtak) ikke kom særlig høyt på favorittlista (!) til noen av dem. Kanskje spesielt ikke Sønn.


Uansett er i alle fall dette rommet nå klart til å flikkemales, vaskes og innredes for bruk. Den tiltenkte senga er kommet på plass, men venter på en helt ny madrass. Den gamle madrassen hadde en noe ugjestmild kul midt på som hadde en tendens til å trille gjestene enten mot veggen eller rett og slett ut over kanten. Senga er ikke så lang, men det er heller ikke gjesterommets hyppigste gjest.


Her er den samme døra som på det øverste bildet, men sett fra utsida. Her mangler enda et par strøk med ny golvmaling, samt lister langs golv og tak, men det kommer selvsagt også etterhvert.


Døra inn til det gule gjesterommet står ved overgangen mellom tømmervegg og panelvegg, og jeg synes dette blei veldig bra med skikkelige lister på (det har det aldri vært før). Kontrasten blei ganske kul. Det er faktisk tre gråfarger her, men forskjellen mellom list og vegg er ikke så lett å få øye på. Den originale fargen på døra skal beholdes, selv om den er litt klussa til øverst mot høyre. Etter en liten omgang med høvel går det til og med an å lukke døra skikkelig.


Innsida av denne døra glemte jeg faktisk å ta et "ordentlig" bilde av i dag mens det var dagslys, så det blir en Snapchat-screenshot (man er da et moderne ungt menneske). Dette er den siste veggen jeg malte med linoljemalinga. Selv om det tar noen dager før den tørker, så er jeg veldig fornøyd med resultatet etter første strøk.

Som dere ser: Vi begynner å nærme oss slutten. Men så er vi også litt lei. (Ups, sa jeg det høyt?!?)

4 kommentarer:

  1. Kor lang tid har det då teke å få linoljemaling tørr? Litt nysgjerrig på det! :-) utruleg jobb dåke har gjort, god klapp på skuldera! På tide å puste litt ut no då. Eg er straks klar for eit lite oppussingsrush i sommar, fyrst ein ferietur og så er det rett på tenker eg! God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat denne brukte tre dager, men da har det ikke vært spesielt varmt på det rommet der det har blitt malt (kanskje ca 10 grader). Den virker helt nymalt og våt ca ett døgn etterpå, men så "plutselig" blei den tørr. Da blei den helt tørr også, med helt hard overflate. Dette er Ottosons linoljefärg. På vinduene har vi malt med Jotun, og der var vindusrammer vi satte inn i går, og som var malt samtidig som disse veggene, fremdeles litt klebrig.

      Slett
  2. Hei Maria, så fine farger, har hatt lyst å prøve linolje selv. For en stor jobb dere har gjordt med huset. Fant bloggen din nå, spennende å se hva dere har fått til..
    Mange hilsner fra Ida.

    SvarSlett
  3. Det var utrolig vanskelig å finne "riktig" farge på beisen til stua vår. Ofte blir en og samme beis ulik på ulik plank, så det gjorde det enda verre. Men nå gleder jeg meg bare til at det skal bli ferdig. Jeg elsker fargen det ble!! Og jeg bare elsker den grønne fargen med den fantastisk søte tapeten hos deg! :D

    Klem fra Kine Marie

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...