torsdag 7. mai 2015

Gult er kult


Det gule gjesterommet er antakelig uberørt av menneskehender de siste ca 100 år. I alle fall uberørt av menneskehender bevæpnet med malepensel. Ny maling på golvet blei veldig bra, men samtidig blei det også ganske tydelig at veggene kunne hatt godt av litt oppfriskning. Etter å ha lest litt på nett, og fått noen brukertips fra Eldhuset (takk!) fant jeg ut at dette var det rette rommet å teste ut linoljemaling.


Etter å ha studert fargekart fant jeg ut at det trolig var Ottosons Solgul som harmonerte best med den opprinnelige fargen. Jeg var temmelig spent da jeg tok av lokket i ettermiddag. Men for å si det sånn: Når Ottoson sier solgul, så leverer de solgult.


Jeg begynte litt forsiktig under det ene vinduet. Jeg har malt en god del med linoljemaling før, men alltid Jotuns, og bortsett fra vindusrammene nå i det siste stort sett utendørs. Det viktigste rådet har jeg skjønt er at man skal male tynt! så det gjorde jeg mitt ytterste for å få til.


Dette er så langt jeg kom i kveld: Vindusveggen er ferdigmalt, mens veggen med døra venter på ny frisk. Jeg blei veldig fornøyd med fargen, og har fått medhold hos ko-piloten i at den er svært lik den opprinnelige. Nå er jeg spent på hvor lang tørketida blir. Det hadde vært en fordel om det var tørt til pinse.

6 kommentarer:

  1. Stilig gulfarge, og veldig lik originalen. :-)

    SvarSlett
  2. Å tenk at før i tiden så var de så flinke til å bruke farger!! Nydelig blir dette rommet. Jeg synes at skikkelig solgult er nydelig og en farge til å bli livsglad av :-) Riktig god helg :-)

    SvarSlett
  3. Så glad for å sjå gult! Nydeleg farge! Hold oss gjerne oppdatert på tørketid! Eg fann faktisk ein boks med linoljemaling i boden her. Har sett detsto noko der, men tenkte å berre kaste det ein gong. Det skvulpa godt inni den så den fungerer nok sikkert enda! Den er i kvit då, til utebruk. Kanskje den vert nytta til noko ein gong! Ha ei fin helg - igjen! :-)

    SvarSlett
  4. Åh den fargen er så fin, og så fint at du vil beholde den! Man blir jo glad av disse fargene:)

    SvarSlett
  5. hvilket nummer er det på den gulfargen. Solgul,sant?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, litt seint ute med svar. :) Jeg har dessverre ikke nummeret for handa, men dersom du ser dette svaret og det fremdeles er aktuelt, kan du sende meg en e-post på minoldemorshus@gmail.com så skal jeg prøve å lete gjennom papirene mine. Navnet er uansett Solgul, og Ottoson har nok bare en variant av gult som heter det.

      Slett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...