torsdag 12. desember 2013

Kakelinna / Når en pepperkakebaker baker pepperkakekaker


I løpet av et døgn var temperaturforskjellene her på omlag 20 grader, fra kaldt og klart vintervær og minus 14 til ekstremregn og sju varmegrader. Kakelinna, med andre ord. Den uunngåelige mildværsperioden før jul. Ikke akkurat ideelt, spesielt ikke nå som vi hadde så fin sny.

Tidligere trodde man visst at det var all ovnsvarmen i forbindelse med julebaksten som varma opp været. Meteorologisk institutt avliver riktignok den myten, men likevel er visstnok kakelinna et beviselig statistisk fenomen.

Her i huset kan uansett ikke dagens generasjon beskyldes for å bidra spesielt mye til kakebakstrelatert global oppvarming. Dersom det bakes til jul er det som regel høyst en sort. Havrekjeks for noen år siden, krumkaker i fjor. I år har jeg bakt pepperkaker. Det har jeg aldri vurdert tidligere, men etter å ha smakt pepperkaker med chili og appelsin hos ei venninne var jeg bare nødt til å røre sammen en deig sjøl også. De anbefales for alle som ønsker en liten vri på tradisjonene, men er kanskje ikke en variant som faller de arme små i smak.

Det så ut som oldemors gamle kakeboks trivdes med litt innhold igjen. Nå gjelder det bare å huske at man har dem liggende når man får julebesøk.

4 kommentarer:

  1. Det er først når man har funnet kaker man liker at det blir hyggelig å bake og å spise dem. Så kos deg med pepperkakene dine. Jeg håper at toalettet er på plass nå?

    SvarSlett
  2. Ordet "kakelinna" var nytt for meg. Morsom lesing, fint å lære litt av hverandre :)

    Faaaaaaantastisk fin farge dere valgte til badet!!!!!!! He he, sikkert ikke uventet siden den ligner utrolig mye på den jeg har på kjøkkenet. Heter den "skruis" eller? Blir bare mer og mer spennende å følge med på badeprosjektet deres ;)

    Ha en fin dag
    Cecilie

    SvarSlett
  3. Fint å kunne bruke de gamle kakeboksene.
    Særlig til kaker da, men jeg bruker jo mine til alt mulig rart.
    Artig med en voksenvariant av pepperkaker.
    Vennlig hilsen Marit

    SvarSlett
  4. Hei hei :-)
    Så spennende de pepperkakene virket!! Moro med litt nytt i kakeslagene også!! Nydelig kakeboks!!

    Ja nå er milde gradene kommet hit til øvre Telemark også! Om det ikke har minket så veldig på snøen så har det blitt glatte veier...kjedelig! Men som du sier så hører det julen til.. :-) Kakelinna er her.. Eller som vi sier her i de "indre fjellstrøka" , Lefsetøyr (kakelinna) :-)

    Ha en fin førjuls helg!
    Ingrid :-)

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...