mandag 25. februar 2019

Å få ting gjort


Jeg skal ikke påstå at jeg er veldig god til å få ting gjort. Noen vil kanskje til og med påstå det motsatte, og synes at det går ganske sakte med dette husprosjektet vårt. Men det er faktisk noen som har spurt meg hvordan jeg får gjort så mye på ettermiddagene etter jobb. Mitt første svar var at man ikke nødvendigvis skal lese altfor mye ut av sosiale media. I likhet med de fleste andre deler jeg stort sett bare bilder av det jeg har gjort, og ikke det jeg ikke gjør. Men som venninna mi som spurte sa: Jeg får ikke gjort noe som helst etter jobb, bortsett fra å svime av i sofaen. Det var nok en liten overdrivelse, men jeg kjenner jo følelsen. Selv om jeg neppe har noen livsendrende innspill å komme med, har jeg noen triks for å få meg sjøl til å gjøre noe oppussingsarbeid etter jobb som kanskje flere kan nyttiggjøre seg.


Alle monner drar
Det er ikke alltid man har tid eller energi til å avsette mange timer av ettermiddagen til å gjøre et stykke oppussingsarbeid, men jeg tror de fleste har tid til en halvtime de aller fleste av ukas hverdager. 5 x 30 minutter blir faktisk 2,5 timer i uka og det monner litt i den store sammenhengen. Ett strøk på golvlistene, eller ett strøk på karmene på kontoret som det øverste bildet viser, tar omtrent 30 minutter. Da er det gjort, og nok et punkt er strøket fra lista.


Hold flyten
Når jeg planlegger litt mer arbeid enn en halvtime på ettermiddagen bytter jeg ofte om på middagen og kveldsmaten for å unngå å bli slapp etter jobb. Da tar jeg bare en kjapp matpause når jeg kommer fra jobb, skifter til arbeidstøy med det samme, og begynner med det jeg hadde planlagt. Jeg er så heldig at jeg bor bare 5 minutter med bil unna jobben min, og jeg handler stort sett bare én dag i uka, så allerede klokka 16 er jeg vel hjemme og nesten klar til å begynne. Rundt klokka 18 er jeg ferdig med dagens oppgave, og kan vurdere om jeg tar kveld eller har lyst til å gjøre noe mer før jeg begynner med middagen.


Sett opp lister
Jeg er typen som lar meg motivere av å lage lister over hva som skal gjøres, for deretter å kunne krysse av etterhvert som ting blir gjort. Jeg deler oppgavene opp i overkommelige delmål sånn at det er lettere å se framdrift. Male listverk er atskillig mer overkommelig enn Pusse opp kontoret. Jeg har ei sånn liste for hvert rom vi jobber med eller planlegger å begynne på.


Gjør en forpliktende avtaler med sjefen
Sjefen er meg. Det er bare jeg som har innflytelse på hva jeg får gjort og hva jeg velger å utsette. For å unngå det siste, bruker jeg å gjøre avtaler med meg sjøl. På søndagskveldene ser jeg an uka og hvor mye tid jeg har på ettermiddagene (utenom kveldsjobb eller andre avtaler). Deretter setter jeg opp ei liste over det jeg mener det er overkommelig at jeg klarer å gjøre i løpet av uka. Jeg prøver å unngå å sette opp mer enn jeg vil rekke. Det er bedre å gjøre to oppgaver mer enn planlagt, enn å sitte igjen med ugjorte ting. Denne uka har jeg for eksempel planlagt å male karmene på kontoret (gjort!), rydde i verktøykaoset vi skapte i helga (og forhåpentligvis finne den torx-bitsen vi mista), og legge papp i stubbgolvet på soverommet.


Prioritér
Dette er kanskje det viktigste punktet (og der man kan stå i fare for å virke moraliserende). Den eneste måten å få ting gjort på, er å gjøre dem. Da må man droppe noe annet. De aller fleste av oss vet hva som er tidstyvene våre, enten det er endeløs scrolling på sosiale media, kikking på morsomme katte-videoer på nett eller klikking på siste nytt fra Kjendis-Farmen. Jeg er ikke på Facebook, og sparer sikkert masse tid der (som jeg taper litt av igjen på Instagram, når sant skal sies). Jeg synes heller ikke det er så mye spennende på TV, og har en godt innarbeidet vane med å skru av når det programmet jeg så er ferdig og avløses av en reality som egentlig ikke interesserer meg. Jeg skrur forsåvidt heller aldri  TVen før programmet jeg skal se begynner. Det er så fort gjort å bare bli sittende. 

Det er kanskje viktig å nevne at det ikke er noen unger inne i bildet her i huset som trenger tida mi. Likevel tror jeg bevisst fokus på arbeidsoppgaver og tidsbruk er til god hjelp for alle som synes de får lite gjort. Og som han sier han sprekingen: Berre gjer da! Som oftest tar det mindre tid enn man tror.

8 kommentarer:

  1. Jeg er så enig i alt du skriver. Å ha overkommelige mål er viktig. Dessuten å glede seg over det som er gjort, men å se på alt som skal gjøres.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror dette er viktig, og det motsatte dessverre litt av grunnen til at noen sliter seg ut enten det er et nytt eller gammelt hus de pusser opp.

      Slett
  2. Synes du får gjordt veldig mye, jeg. Man får gjordt mye ved å gjøre litt hver dag, eller så.
    Nydelige farger dere bruker!

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for både heiarop og fargeros, det er hyggelig. :-)

      Slett
  3. Enig i det du skriver! Lister elsker jeg & det må jeg ha. Alt fra pakking,til husarbeid,til handling osv osv.. Elsker å kunne stryke ut det jeg har gjort . hihi.
    Syns du er flink jeg!
    Ha en fin kveld.
    Klem Christina

    SvarSlett
    Svar
    1. Å stryke ut er nesten et mål i seg sjøl. Listelykke, er det noe som heter. :-)

      Slett
  4. Nå er ikke jeg særlig religiøs av meg, men fikk så lyst å si

    Amen!

    SvarSlett
    Svar
    1. "Amen" skal visstnok bety blant annet "slik er det", så jeg synes det er høyst passende uansett. :-)

      Slett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...