tirsdag 31. juli 2012

Kjøkkenskriverier


Det er siste dag i juli, og fremdeles vær som er best egna for innendørsaktiviteter. Heldigvis er det en og annen trivelig ting man kan gjøre likevel. I går leste jeg for eksempel omtrent 200 sider av ei bok, mens jeg drakk minst fire liter te.

I dag har jeg rydda litt hist og litt pist. Blant anna på kjøkkenet. Jeg begynner å bli ganske fornøyd med kjøkkenet nå, og det nærmer seg Alma og Alettes ideal gjengitt i min oldemors Mat og Husstel fra 1920. I avsnittet om kjøkkenet innleder de med å slå fast at "Kjøkkenet, skal være luftig, lyst og rummelig og være vel indredet med skaper og skuffer til kjøkkentøi. Der maa ogsaa være tilstrækkelig med bord- og bænkeplads."

Mitt lille kjøkken er selvsagt ikke helt i mål enda, men er slett ikke så verst likevel. For eksempel oppfyller jeg kravet om at "Hver ting maa ha sin bestemte plads." 


"Hvorvidt der skal pyntes paa væggene i kjøkkenet eller ei en en smakssak" slår de to husstellsekspertene fast. For min del tilsier smaken at det bør være litt pynt også på kjøkkenet. Det grønne fatet jeg gjenoppdaga i vår har fått selskap av to andre. Grønt har vokst fram til å bli en gjennomgangstone.

Det avsluttende rådet er ikke alltid like lett å følge i hverdagen, men jeg gjør i det minste så godt jeg kan: "Kjøkkenet maa altid være i slik orden, at husmoren med stolthet kan vise det frem."

5 kommentarer:

  1. Så godt skrevet...koselig, og så "tidsriktig" fra huset var nytt, hi,hi...syns de "pyntesakene" (stæsj av 2012) var kjempeflotte...gleder meg til "husmoren" følger dette rådet "Kjøkkenet maa altid være i slik orden, at husmoren med stolthet kan vise det frem."
    Kos deg med bøker og nyttige råd fra "Mat og Husstel" anno 1920.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  2. Koselig på kjøkkenet ditt. Likte så godt hylla og boksene oppå den. :)

    SvarSlett
  3. Koselige bilder du har. Det siste sitatet fra boken er ikke alltid lett å følge, hehe. Klem

    SvarSlett
  4. Så bra sitater....kjenner meg virkelig igjen...ikke.
    Fine farger og gjenstander i hylla!

    God helg igjen!

    SvarSlett
  5. Hei! Jeg var inne og kommenterte her tidligere i uka...merkelig.
    Fine ting på hylla, og neimen ikke enkelt for en dobbeltarbeidende kvinne i 2012 å leve opp til de husmorrådene.
    Phu.

    Fin søndag!

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...