mandag 21. august 2017

Blått til lyst


På kammerset oppe i leiligheta har jeg bestemt meg for at det skal bli blått. Opprinnelig er det gult, og generelt er det artig å beholde de originale fargene der man kan. Men vi har et gult rom i den motsatte enden av loftet, og den gule fargen på kammerset er litt for sennepsfarga etter min smak. Derfor har valget falt på blått.


Det er også en original farge fra huset, faktisk kan det se ut som alle dørene på leiligheta opprinnelig har vært blå. Ettersom det temaet mer eller mindre bevisst allerede er valgt bort, kan det være fint å hente fargen tilbake på veggene. På den måten får vi litt mer variasjon i huset også, det er fort gjort at det blir for mye grått og hvitt.


Jeg har så langt best erfaring med Allbäck linoljemaling, som tilbyr et tredvetalls ferdigblandede farger i sitt sortiment. Denne gangen skal jeg prøve noe helt nytt. Våga blanda din egen kulör, skriver de. Det betyr at det ikke er noe problem å blande standardfargene med hverandre slik at man får den fargen man ønsker. Jeg har knapt blanda farger siden jeg blanda vannmaling som unge (og da blei resultatet som oftest brungrått), så dette blir spennende. Utgangspunktet er Gammel blå (NCS 7020-B) som jeg skal gjøre lysere. Dette kan bli spennende.

10 kommentarer:

  1. Spennende. Vi må få se resultatet du kommer fram til også.
    Akkurat nå satt jeg å drømte meg bort til dagene vi hadde i Lyngen.
    Må definitivt tilbake nordover igjen. Dere har så mange fine blåfarger i naturen, så tenker du finner en fin nyanse å male med.
    Hilsen Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har du egentlig rett i, blått er gjennomgangstonen her omkring. :) Det er nok enda masse fint å se og gjøre i Lyngen-området, så dere får ta dere en tur til en annen gang. :)

      Slett
  2. Oi så GØY, Maria!
    Dette blir bra, du er megaflink med farger
    :-)

    SvarSlett
  3. Ådette blir gøy
    så spennende
    fargene du viser her er
    nydelige
    gleder meg til å se mer
    klemmer i fleng til skjønne deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir spennende. Det kommer nok bilder etterhvert. :)

      Slett
  4. Uha et spændende projekt at følge med i.
    Det er en meget smuk blå farve du viser på døren. Præcis som det gamle musselmalet fajance jeg har.

    Smuk dag
    Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre. Jeg liker også fargen godt, og ser fram til å få et blått rom. :)

      Slett
  5. Spennende å blande farge selv. Hvordan klarer du å beregne riktig mengde maling, for det er vel vanskelig å få helt samme nyanse ved neste blanding?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har tenkt på det samme, at det er viktig at det blir likt mengdeforhold for hver blanding. Derfor kommer jeg til å bruke vanlige deciliter-mål og slikkepott, tror jeg. Nå må jeg bare få tak i ei bøtte som er stor nok til å blande i, ei som har skikkelig lokk som kan lukkes tett mellom hver gang man bruker malinga.

      Slett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...