mandag 5. august 2019

Første forsøk: Linoljemaling på golv


Jeg begynner etterhvert å få erfaring med linoljemaling både innendørs og utendørs, men jeg har enda ikke brukt det på noen av golvene i huset. Årsaken til det er den forholdvis lange tørketida og at det anbefales lang tid til herding før golvet belastes med inventar. På kontoret er det ikke noen bråhast, så der har jeg valgt å prøve.


Men aller først dytta jeg stålull i sprekkene mellom de gamle veggene og det nye golvet. Huset er ikke musesikra fra utsida, og det skal som kjent ikke mye til for at de kommer seg opp og fram. Det kommer riktignok listverk på her etterhvert, men jeg foretrekker å være på den sikre sida.


Deretter penslag jeg samtlige store og små kvister med schellackløsning. Når man bare jobber seg systematisk over golvet felt for felt går det i grunnen ganske fort. Tørketida på dette er såpass kort at det går helt fint å begynne med golvmalinga ganske kjapt etter at den siste kvisten er pensla (men det er lurt å begynne malinga der du starta med kvistene).


Her i huset har det vært både brune og grå golv. Den brune fargen er den opprinnelige, men i første etasje er det den grå som har blitt videreført på de golvene jeg har malt. Den er lysere, noe som både er en fordel og en ulempe. Det er fint med lyse rom, men dumt med lyse golv for den som ikke er glad i støvsuger og vaskebøtte.


Jeg har brukt den samme type maling som jeg har brukt de aller fleste steder ellers. Det finnes en leverandør som produserer maling som er spesielt anbefalt for golv, men den vet jeg ikke noe om. Jeg har ellers veldig gode erfaringer med den malinga jeg har brukt, og etter første strøk ser det veldig bra ut. Jeg tror ikke det kan ha gått mer enn kanskje 1 dl maling på denne flata. Kanskje 1,5 dl for ikke å overdrive. Den dekker allerede svært godt, og man får godt inntrykk av hvor lyst rommet kommer til å bli til slutt.

10 kommentarer:

  1. Så fint det blir! Er ikke kjent med slik olje,men ser utrolig flott ut.
    Takk for alle spor du legger igjen,vit jeg setter pris på det.
    Ønsker deg en fin tirsdag.
    Klem C

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne malinga selges dessverre ikke i vanlige malingsbutkker, så det er ikke så rart at få kjenner til den.

      Slett
  2. Det ble kjempefint! Jeg elsker å male med linoljemaling. Ulempen er tørketiden, men det er jo kjekt at noe annet enn latskap gjør at man kan utsette neste arbeidsøkt. :-) Håper flere får øynene opp for denne malingen.
    Hilsen Camilla i Harstad.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har så langt malt tre (tynne) strøk, men tror nesten jeg må ha ett til for å få jevn glansgrad.

      Slett
  3. Så fint det ble, Maria.
    Blir spennende å følge med på om du blir fornøyd,
    Utrolig drøy maling også.

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat nå er jeg bare 95 % fornøyd, men satser på å bli helt fornøyd til slutt. :)

      Slett
  4. Dette ble jo skikkelig lekkert! Er linoljemaling slitesterkt, tro? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er faktisk litt usikker på det, så det blir jo spennende å se etterhvert.

      Slett
  5. Dette har vært en drøm lenge, men jeg tror vi dropper linoljemaling på golv. Er spent på om det blir slitesterkt

    SvarSlett
    Svar
    1. Foreløpig er jeg avventende. Det kan hende det blir med dette forsøket, men vi får se.

      Slett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...