mandag 30. juli 2018

Forberedelser før inngrep


For første gang siden det blei lagt nytt tak på huset i 2006, er det noen andre enn vi sjøl og hendige familiemedlemmer som skal gjøre snekkerarbeid her i huset. Dersom tidskjemaet holder kommer snekkeren mandag om ei uke, og jeg har brukt dagen i dag til å gjøre de forberedelsene jeg kan gjøre uten bærehjelp av en person til. Kontoret og boden ved siden av må ryddes.


Etter at vi tømte boden og fjerna det pulveriserte golvet her inne for mange år sida har rommet stort sett stått helt ubrukt, med unntak av litt panel som vi ikke har hatt annet egna sted for å lagre. Nå har jeg båret det tilbake til det samme rommet det blei rydda ut fra i si tid, nykjøkkenet. Att og fram er like langt, og ikke minst like trangt. Jeg måtte gjennom ikke mindre enn seks dører, og opptil flere av dem står i 90 graders vinkel i forhold til døra foran. 


Kontoret og boden ligger vegg i vegg med hverandre i nordenden av huset, og utgjør sammen med soverommet vårt ei rekke med tre ganske små og upraktiske rom. Det har vært litt tankevirksomhet rundt det å gi slipp på en bod, men vi har landa på at de tre rommene skal bli to. Det snekkeren skal gjøre her er derfor, i tillegg til å rette opp de åpenbare problemene med golvet, å flytte veggen mellom boden og kontoret.


Veggen som skal flyttes er bare en lettvegg, antakelig satt opp på 60-tallet. For at soverommet skulle bli så stort som mulig (tipper jeg), er veggen satt opp slik at den faktisk går litt inn i vinduet i boden. Ikke særlig pent og heller ikke så praktisk. Nå får vi gjort noe med det også. Resultatet kommer til å bli et større soverom der vi har tilgang til klesskapet uten å måtte stå i senga, og et helt ok arbeidsrom  for kontorarbeid eller når symaskinen må fram.

8 kommentarer:

  1. Selv om vi har malt litt er og der i sommer, så er jeg veldig glad for at vi er forbi "flytte vegger fasen". Antar at det blir dør til kontoret fra soverommet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper også at dette er den siste veggen vi skal flytte. :-) Ja, det blir ei dør mellom de to rommene.

      Slett
  2. Aldri kjekt å kutte ned på oppbevaringsplasser, men samtidig er det jo en anledning til å kvitte seg med ting. Blir deilig med to romslige rom! Og enda deiligere at en slipper å gjøre arbeidet sjøl. Luksus

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har hatt et lite ryddeprosjekt i sommar, og kvitta meg med en del allerede. Man tar vare på det utroligste når man bare kan stable det på loftet.

      Slett
  3. Hei på deg såte Mari:)
    ja vi med gamle hus har jobb
    og det er jo sjarmen med det også
    blir gøy å se
    kos deg du da mens jobben blir gjort
    klemmer i fleng fra Eli:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi skal kose oss, ja. :-) Tror det blir en god forbedring når alt er ferdig.

      Slett
  4. Her har vi også kastet oss i oppussing. Vi tenkte storebror skulle få flytte ned,slik at jentene slipper å dele rom. Også trenger han et tenåringsrom nå.. (har jeg hørt :-p ) Gleder meg til å se hvordan det blir.
    Klem fra meg .

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres ut som et flott prosjekt til glede for alle de yngste i huset. Lykke til. :-)

      Slett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...