søndag 30. mars 2014

Detaljplanlegging vs. Det indre bildet og TPS

Beskjed til mamma: Det er ikke støv du ser på kanten over foten.

God planlegging er viktig, såpass har jeg skjønt. Og planlagt har vi jo også, men jeg tror at de fremste systematikerne blant dere neppe vil karakterisere planlegginga som grundig nok. Vi har hatt en enkel romplan, og vi har faktisk et slags budsjett (der jeg riktignok hadde glemt endel ting som f.eks. maling). Vi hadde også bestemt oss for det meste som skulle handles via rørlegger ganske tidlig. Når det gjelder resten er det Det indre bildet som har vært gjeldende. Det og TPS - Tilpasning På Stedet.


Ta baderomsinnredninga, for eksempel. Jeg hadde ikke lyst på ei vanlig flatpakka innredning, slett ikke ei med laminerte overflater. I stedet hadde jeg sett for meg en gammel kommode eller noe sånt, helst en brunlakkert som kunne skape litt kontrast. Nå var det ikke akkurat sånn at jeg hadde en kommode som tilsvarte beskrivelsen stående på lager. Ikke finnes det sånne lett tilgjengelig i nabolaget heller. Men kjæresten fant en på nett, og Posten fikk bevist at de faktisk lever for å levere, så før jul var den i boks.


Dessverre manglet den to bein, men det fiksa naboen uten problemer. I tillegg var den litt for høy, men dét fiksa kjæresten med sag. Vi tok rett og slett bort den nederste skuffa. Litt kulturminnevandalisme der altså, men resultatet blei helt perfekt. Faktisk så bra at ingen enda har sett at vi har gjort det. Den siste tilpasninga vi måtte gjøre var å sage et innhakk i skuffene for å gjøre plass til vannlåset og røret. En liten bit voksduk gjorde susen i bunnen av skuffene, som nå er fylt opp med diverse nødvendigheter på et bad.

5 kommentarer:

  1. For en herlig blogg du har :-) du skriver godt og er så flink til å se verdien i gamle ting. Og det er så interessant å lese om huset og oldemoren din :-)

    SvarSlett
  2. Fint å bruke gamle møbler til baderomsinnredning. Hadde helt klart gjort det samme hvis jeg pusset opp eller bygget i dag. Og litt tilpassning er lov. Møblet får jo ett langt og godt liv etterpå.
    Har vært i gamlehuset mitt i dag og vasket litt, skal ha konfirmasjon for yngstemann der. Ferie denne uka og den blir brukt til rundvask... Men det må gjøres og det er kos å ha slike lag hjemme selv om det er litt arbeid med det.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  3. Ja du sånn er det , når man restaurerer eller pusser opp , puh så mye ekstra utgifter man liksom bare glemmer i farten , sånn som maling . Jeg er så spent på å se hele kommoden på badet for foten var så fin . Jeg er så enig med deg i at man ikke har lyst på noe flatpakket . Jeg tenkte at på det nye kjøkkenet skulle vi absoolutt ikke ha noe venlig kjøkken innredning , men når man ikke får tak i det man tenkte , så må jeg ty til noe flatpakket , desverre . Ønsker deg en fiin dag ! Klem fra Sidsel

    SvarSlett
  4. Hei på deg søte Maria:)
    Så bra dere fikk taki kommoden
    jeg også vill ha noe sånt på badet
    ti hi likte kommentaren til til mamman din:))
    klem Eli:)

    SvarSlett
  5. Hei!
    E ska komme å ta støvtesten på hele badet, ikkje bare på kommodefoten. :-))

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...