søndag 9. februar 2014

Oldemors hvetebolleoppskrift møter Schakenda


I anledning morsdagen har vi bakt boller. Tidligere har jeg ikke vært så god venn med gjærbakst, men et par oppdagelser (og kanskje litt erfaring) har snudd forholdet til det bedre. Nå er hard, gjærsmakende bakst erstatta med luftige delikatesser som disse bollene faktisk blei. (Det siste der kan min mor og min bror bekrefte, de fikk nemlig smake.)


Hva er så oppdagelsene? For det første: Bruk goood tid. Det betyr at man skal la deigen heve lenge, både etter elting og etter forming. Det lærte jeg av naboen i dalen. For det andre: Mel er ikke mel. Etter at Samvirkelaget for noen år siden bytta mel-leverandør erfarte vi smertelig at det var store forskjeller ute og gikk. Nå er det eneste hvetemelet vi bruker her i huset finske Pirkka halvgrovt hvetemel. For det tredje: Man trenger ikke nødvendigvis å doble gjærmengden selv om man dobler resten av oppskrifta.


For å være helt ærlig fant jeg ikke oldemors oppskrift før jeg skulle bake i morrest. Jeg er overbevist om at hun hadde et utmerket system i oppskriftene sine, det er nok bare jeg som ikke finner ut av det. Etterpå kom jeg plutselig på at mamma hadde sendt den til meg på e-post. Da var det alt satt en annen deig, men oldemors oppskrift er nesten helt lik:

500 g hvetemel 
2 ss farin 
1 ts støtt kardemomme 
50 g gjær 
3 dl melk 
100 g smør 
(1 egg til pensling)

Bland alt det tørre (jeg ville halvert mengden gjær). Lunk melka og elt deigen i en eltemaskin på halv fart ca 10 minutter. Justér med litt mel dersom deigen blir for løs. Elt inn romtemperert smør i terninger til det er helt blanda inn i deigen, ca 10 nye minutter. (Det er altså her geniale tips Schakendas bakeskole kommer inn i bildet, sånn gjorde nok ikke oldemor det.) La deigen heve minst en time på et lunt sted. Deretter former du perfekte boller. Har du gjort alt riktig med deigen trenger du overhodet ikke mel på bakeplata. Så lar du bollene etterheve - minst en time denne gangen også - før du pensler med egg. Til slutt skal de stekes midt i ovnen på 225 grader, ca 10 - 12 minutter.

Oldemors gamle kopphåndduker i lin er like fine fremdeles. Picnic frokostsett fra Figgjo (Turi design) er kjekt å ha når man har mange gjester og lite stuebord. Jeg har fem ulike sett i dette designet. I dag på morsdagen kom denne dama til sin rett.

6 kommentarer:

  1. Bollene ser lette og luftige ut. Fint bilde av bollene på brettet, og på asjetten med kopp til. Koselig med gardinen i bakgrunnen. Likte også godt bildet med bollene på stekebrettet med det rødstripete kjøkkenhåndkleet over. Koselig med ei gammel oppskriftsbok.

    Ja, blir mange skap og skuffer på kjøkkenet, så det blir nok oppbevaringsplass selv om det er bare ei hylle over vasken.

    SvarSlett
  2. De ser flott ut, og det er så hyggelig når noen lykkes med gjærbakst.

    Jeg er helt enig i at heving,riktig gjærmengde, deigvæsketemperatur og riktig melmengde er viktig. Jeg har sett flere som anbefaler tilsetting av smør under eltingen. Da må man bruke maskin. Jeg lager ofte en liten gjærdeig for hånd, og synes min deig er helt super.http://bestemorsmat.blogspot.no/p/gjrbakst.html utbaking som rundstykker.

    SvarSlett
  3. Det ser iallefall fristende ut. Jeg er ingen storbaker selv, men stort sett har gjærbakst gått bra. Jeg er nok bedre på salater og varmretter. Artig med oppskrifter fra "formødrene" Min bestemor var flink med mat men om oppskriftene er tatt vare på, tviler jeg vel på. Synd egentlig for gamle oppskrifter er jo en dokumentasjon på mat med lange tradisjoner. Ha en fin dag.

    SvarSlett
  4. Det er godt ut :), ønsker deg en fin uke

    SvarSlett
  5. Så gode de bollene så ut; tror jeg må prøve meg på den oppskriften, en får jo aldri for mange bolleoppskrifter ;-) Figgjoserviset er jo både stilig og kjempepraktisk, og kopphåndduken så veldig fin ut. Jeg har arvet noen slike, men de har dessverre blitt brukt i stykker...
    Ha en fortsatt fin søndag!

    Mona

    SvarSlett
  6. Bollene ser supergode ut og det hadde jammen passet til kaffen nå ! Med koselig porselen blir det ekstra fint ! Klem

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...