tirsdag 4. februar 2014

Å bo med bøker


Jeg innrømmer det gjerne: Jeg leser endel interiørblader. For mange, mener enkelte her i huset. Uansett: Ei overskrift som gjentas med ujevne mellomrom i de fleste av dem er Bo med bøker. Jeg synes de artiklene er litt fornøyelige. For det første kjennetegnes bildene av et fellestrekk: Det viser hjem som nesten ikke eier bøker. Ærlig talt: Har du 35 bøker er det selvsagt ikke noe problem å stable dem i en gammel malestige på soverommet. Men hva hvis man har 350+?


Hvis man ikke er så veldig opptatt av å finne bøkene man eier - det hender jo faktisk at man låner dem ut - så er det kanskje en god idé å sortere dem etter farger, eller med baksida ut sånn at alle skal være helt like. For den som har ekstra behov for ro og harmoni kan det kanskje til og med være en nødvendighet. Men hvem husker om Siderhusreglene var kvit eller grønn, eller kanskje litt av begge?


Og det ser jo kanskje ganske stilig ut å stable alle bøkene oppå hverandre under loftstrappa, eller under glassplata på det nye DIY stuebordet man laga etter å ha sett det på TV. Men hva hvis man vil ha tak i akkurat den boka som ligger helt nederst?


Vinduskarmen er jo også stilig. Med mindre man vasker vinduer innimellom (jo, det hender faktisk også her i huset). Eller har lyst til å lufte litt.


Jeg har bodd med bøker siden jeg blei meldt inn i Bokklubbens barn som baby. Tro meg, det er stort sett bare en ting som funker: Skikkelige bokhyller, sortert etter sjanger og etter alfabetet. Og så en liten stabel eller to på pianoet - for de bøkene som enda ikke er lest...

11 kommentarer:

  1. Det er ikke bare bøker jeg lurer på hvor folk har, men alle sakene sine. Vi har så mye saker her i huset som vi fortsatt vil ha.
    Rarest synes jeg det er i engelske oppussingsprogram der huseiernes høyeste ønske er masse garderobeplass. Det fjernes skap fra en hel vegg og så settes det inn et lite ynkelig skap på en drøy meter. Det er ikke rart at det ble god plass på soverommet.
    Bøkene her er sortert som hos deg. Ellers vill det vært helt umulig å finne dem igjen.

    SvarSlett
  2. Så sant du ! Det er noe spesielt med bøker synes jeg , koselig å lese og koselig å ha rundt seg . Fin kveld til deg ! Klem

    SvarSlett
  3. Har lurt på det samme som du. Særlig med det bordet du nevner. Det første jeg tenkte sjøl var også hva om du skulle hatt tak i akkurat den ene boka som lå mitt i hele byggverket. Relativt upraktisk spør du meg. Men stilig jada. Sjøl venter jeg på å få soverommet til eldstegutten som
    arbeidsrom/bibliotek og der skal bøkene stå etter alfabet, punktum. Nå har jeg lagret de i bananesker på et kott. Synes det er litt ille, men guttungen har visst planer om utflagging til sommeren så det får gå...
    Klemmer fra Marit

    SvarSlett
  4. Jeg er nok også av den typen som BLAR i bøker og da passer det dårlig å ha de som bordbein. Jeg har endel bøker, problemet mitt nå er hvor jeg skal ha dem. Det er dårlig med veggplass i stua på Bergheim. Men her er jo andre muligheter så vi får se etterhvert om det ikke blir ei råd. Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg og ha en fin dag.

    SvarSlett
  5. Akkurat sånn er det! AMEN! :)

    SvarSlett
  6. Som om jeg skulle ha skrevet det selv!!! Nei, bøkene må sorteres alfabetisk, det finnes ingen vei utenom..! :) Kos deg med bøkene dine. Det er tross alt viktigere enn hvilket estetisk uttrykk de gir... ;)

    SvarSlett
  7. bøker er et møst
    artig innlegg
    fin onsdag til søte deg
    klem eli:)

    SvarSlett
  8. Kjenner meg igjen! Vi har fire store bokhyller i midtstua vår, men den estetiske delen av meg lar de sjelden være med på bilder. em til nytte for oss som bor her, det er de. Nå går jeg sanrt inn i rollen som bibliotekssjef, og da kommer jeg nok til å lese flere bøker fra biblioteket og lurer på å snu bøkene mine her hjemme. men jeg føler nesten det er styg gjort mot bøkene;-)

    Kos deg med bøkene dine!

    SvarSlett
  9. Jeg har også flere hundre bøker akkurat som deg. Jeg holder på å pusse opp så nå ligger det meste i kasser, hobbybøker er på hobbyrommet og noen står i de to hyllene i stua. Planene er en hel vegg med bokskap når jeg er ferdig. Mulig jeg kler glassdørene med litt stoff for å skjule en del av rotet, men bøker er egentlig veldig fint. Selv om det ikke er sortert etter farge.
    Men jeg sorterer etter emne og ikke alfabetisk. Mange av de skjønnlitterære havner på biblioteket etter at de er lest en gang eller to, men jeg har mengder med faktabøker. Da gjelder det mer å stable i den hylla som passer med høyden.
    Hilsen Camilla

    SvarSlett
  10. Et innlegg etter min smak dette her altså ;) (bøker er min favoritt i interiøret). Fikk meg til og humre og nikke gjennskjennende. Har man over normalt anntall av bøker (og dvd'er) så må man tenke lurt. Jeg sliter dessverre med at jeg snart går tom for plass (oh shit..kriise). Men vi finner vel på noe her som fungerer praktisk og er estetisk.
    Tusen takk for hyggelig kommentar inne hos meg. Den varmet langt inn i hjerterota :). Klem

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...