onsdag 30. oktober 2013

30. oktober for 45 år siden


Sjøl om jeg har bodd her i huset i over 10 år nå finner jeg fremdeles ting jeg ikke visste jeg hadde. Med overtakelsen fulgte både smått og stort, og ettersom jeg ikke har hatt lyst til å kvitte meg med noe før jeg var helt sikker på at jeg ikke skulle ha det har gjennomgangen tatt tid. Under ei lita ryddeøkt på loftet på seinsommeren kom jeg over en liten skatt i ei skuff - oldemors notisbok.


I notisboka er det notert større og mindre gjøremål og hendelser i hverdagen, og det er utrolig interessant og artig lesning. For eksempel vet jeg nå ganske mye om hva som skjedde her for nøyaktig 45 år siden:

I dag fikk vi 1 tonn kull - begynte å fyre med kull for ca en uke siden. Blev ferdig med mattene til Magna - 9 m. I morgen for en uke siden bestilte jeg ny kåpe på varemessa. Prisen var 366,-.



Det var det, det står ikke så mye mer. Men leser jeg notatene fra to dager før ser jeg at det tok oldemor tre dager å veve ei ni meter lang matte. Leser jeg notatene fra uka etter ser jeg at hun fikk 70 kroner i betaling for jobben. Kåpa kom den første mandagen i desember, men oldemor var ikke helt fornøyd: De hadde satt sort krage i stedet for grå.



Tilsammen er det fire slike notisbøker. De inneholder mye forskjellig: Dagsnotater som Skrev brev til T. Sendte pakke til M. (11. mars 1969), lister med fødselsdager, utregning av strømregning til leieboerne, sammendrag av selvangivelsen for 1968, postadresser og telefonnumre til fordums institusjoner som Samvirkelaget og Kraftforsyninga. Det nyeste notatet jeg finner er fra 1994: Torsdag 14. april tok jeg permanent. 

Herlig!

10 kommentarer:

  1. Så artig å finne disse noistbøkene etter bestemoren din. :) Koselige bilder, med den gamle koppen og den broderte duken sammen med bøkene. Artig å se hva som har skjedd før.

    Vil også gratulere deg som vinner av skjerf og leggvarmere inne hos meg. Jeg har gjort trekninga nå, holder på med innlegget. :) Sender du meg adressen din på mail, kommer det snart pakke i posten. Artig at det var til en fra samme fylke som meg. :) hulda.lyngmo@gmail.com

    SvarSlett
  2. Det der er en skatt ja. Jeg har min mormors notatbok hvor hun skrev opp bursdager og jeg har min oldemors kokebok. To ting jeg også ser på som skatter. Gøy å kunne ha noe fra sine forkvinner.
    Vennlig hilsen Marit

    SvarSlett
  3. å så koslig
    for ein skatt
    klem eli:)

    SvarSlett
  4. Hei hei :-)
    Så herlige notater!! Ja sånne ting er det artig å ha! En skikkelig skatt!!

    Ha en fin kveld! Og gratulerer som vinner hos Hulda, det var vel fortjent!!
    Ingrid :-)

    SvarSlett
  5. Å herlighet så moro med den gammle boken til oldemor , så gøy å lese hennes memorarer fra den tiden !!! Jeg bare elsker sånt ! God kveld til deg ! Klem

    SvarSlett
  6. Jeg er så glad når det finnes sånne hverdagslige spor av folk.

    SvarSlett
  7. for en utrolig morsom liten skatt å ha! helt herlig :)

    SvarSlett
  8. For en koselig skatt. Må jo være et herlig innblikk i oldemors hverdag. Tiden forandrer seg virkelig :D

    Mvh
    Cecilie

    SvarSlett
  9. Åhh så heldig du er som har en slik skatt...jeg synes det er moro å lese om livet i gamle dager.... :)

    SvarSlett
  10. her berører du et av mine yndlingstema/bekymringstema- hvilke spor er det av oss om 45 år? Har teknologien endret seg så mye at det vi skriver elektronisk idag ikke lenger er lesbart om 45 år? Kanskje vil det skrevne ord på papir være det som tross alt er mest holdbart. Så min tanke er at det vi ønsker å bevare for ettertiden må kopieres på lysekte papir og oppbevares som den skatten det vil være for våre etterkommere.

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...