tirsdag 28. mai 2013

Ikke bare et hull i veggen


Noe av det aller artigste med å ha besøk av mine gamle onkler hver vår er alle historiene fra da de vokste opp i huset. Jeg prøver å suge til meg så mye som mulig av informasjon. Hvert år hører jeg noe nytt. For eksempel hva dette hullet ved sida av ytterdøra har vært for noe. Det visste jeg nemlig ikke fra før, men jeg lot det være slik det var da jeg pussa opp gangen i fjor. Heldigvis, tenker jeg i dag.


Hullet i veggen viste seg nemlig å ha en høyst praktisk funksjon som min oldefars feste for lineklaven. En lineklave er i følge Norsk ordbok til å hengja lineonglar på når lina skal hengja til turk eller lagring. Det henger to gamle lineklaver i skjåen, og vi måtte selvsagt teste ut hvordan det fungerte. Det viste seg å fungere alldeles utmerket. [(red.) For ordens skyld: Ei line er altså et fiskeredskap.] 


Gangen har vært kjøkken før, og var nok kjøkken på den tida min oldefar pleide å sitte her med lina pent hengt opp på klaven, klaven fast i veggen, og med én stamp med passende agn og en annen til å kveile den ferdig egna lina i foran seg. Et utmerket system.


Det hadde vært litt artig å bare latt lina henge der i gangen, men plasseringa er ikke så praktisk like ved inngangsdøra. Det hadde nok ikke gått så lang tid før noen hadde snubla og laga en skikkelig vase av det hele. Vi har foreløpig hengt den tilbake på plass i skjåen, så få vi heller se hva vi finner på etterhvert Det hadde i alle fall vært artig å markere hullets historie på en eller annen måte.


7 kommentarer:

  1. Det viktigste er at funksjonen er dokumentert som som nå med bilder og tekst.

    SvarSlett
  2. Så morsomt og en gøyal detalj å bevare! Så viktig å vite litt om husets historie. Vi prøver å spørre ut svigermor alt vi kan, i sommer skal vi opp i fjellet og finne støylene hun gjette på som ung jente, ta mange bilder og prate når vi kommer ned igjen. Hun sukket og ristet på hodet da hun så rømmeholken jeg har framme i stua, den minnet henne om mange tunge løft og slit sommerstid. De gamle er fulle av spennende kunnskaper. Ha en fin dag, klem Pam

    SvarSlett
  3. Så spennende og morsomt å vite! Jeg skjønte ikke helt hvordan det kan ha gått for seg men det med lin er jo utrolig spennende! For en jobb!
    Og de var så flinke før i tiden til å gjøre alt praktisk!

    SvarSlett
  4. Å SÅ GØY
    HERLIG MED SÅNNE HISTORIER
    NYT KVELDEN SØTE DEG
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  5. Så fint at man har mulighet til å få servert slike historier, jammen er det viktig å sette seg ned med tidligere generasjoner og suge til seg kunnskap- og det er jo så spennende! Bonus at det var fint også:-)

    Ha en strålende dag kjære du!

    Klemmer og smil til deg

    SvarSlett
  6. Så gøy at du fant ut hva det var brukt til...og rart å tenke på hvor annerledes folk lever i dag. Så flott tørkestativ under her- kunne absolutt tenkt meg et slikt- får se om det kan bli et av sommerens prosjekter;)

    SvarSlett
  7. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    An Thái Sơn chia sẻ trẻ sơ sinh nằm nôi điện có tốt không hay võng điện có tốt không và giải đáp cục điện đưa võng giá bao nhiêu cũng như mua máy đưa võng ở tphcm địa chỉ ở đâu uy tín.

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...