tirsdag 20. april 2010

5000 kilo prima tyttebær


Fra ei krå på mørkeloftet klarte jeg å lure fram noen krøllete papirer som viste seg å være gamle brev og dokumenter fra den tida min tippoldefar Kr. drev handel i huset. Det er langt fra hele handelsarkivet, det har visstnok gått opp i røyk for mange år sida. Men de få papirene som er igjen gir likevel noen artige glimt fra tida før Samvirkelagene gjorde sitt inntog på handelsarenaen.
Papirene viser tydelig at det var om å gjøre å ha mange bein å stå på. Blant annet sender en av de større handelsmennene i nordfylket den 20. september 1922 følgende bestilling til min tippoldefar, for anledningen titulert som Herr Kr. D.:
Ad. tyttebær. Jeg har bruk for ca. 5000 kilo prima tyttebær i tønder for snarest avsendelse. Hvis De kan skaffe mig noget herav, saa skal jeg betale 55 øre kiloet inclusive tønder, men fob, altsaa kun levert ombord i dampskib, og kunde tønderne bare sendes ombord i dampskib paa erindringskart hertil, saa blev de herfra kartert. Hver tønde maatte være merket med tara, brutto- og nettovægt, samt merket: K.D/I.H.G og maatte De sende mig vægtnota, samt opgave over tøndetal m.v. Jeg imøteser Deres meddelelse og tegner
Med høiagtelse
J.H.G.”
Claus Andersen Pelsvareforretning har mottatt 35 store og 24 smaa Røskat, samt 3 Røskat intet vært [verdt] og sender 553 kroner i contanter i retur den 17. desember 1919.
Varer blei også tatt inn til butikken, så klart. Andresen Vaabenforretning (som faktisk heter det samme i dag) sender 26. oktober 1921 regning for 2 poser engelske hagl, til den nette sum av 42 kroner. Prisen er åpenbart verdt å kommentere, for leverandøren føyer til:
“Prisene har steget voldsomt i det sidste paa Engelske hagl det er nesten ikke at opdrive. Norske falder mer billigere; men jeg har ikke disse paa lager nu.”
Nei, sikkert ikke...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...