mandag 8. juli 2013

Duett vs. DAB


En nettkjenning fikk meg til å tenke på min gamle radio her om dagen, i det hun konstaterte at slike snart ikke kan brukes mer. FM-nettet skal nemlig kobles ut snart. DAB heter nyvinningen, som hele Norge skal over på fra og med 2017. Jeg vet ikke helt om jeg synes ideen er så god.


Hva er vitsen, liksom? På kjøkkenet står min utmerkede Radionette Duett 3000, slik den har gjort siden den blei anskaffa her i huset en gang på 70-tallet. Lyden er upåklagelig, og den har ingen problemer med å finne den rette frekvensen på FM-nettet. Det var ikke akkurat noen liten investering i sin tid heller. I følge radiomuseum.org kosta de første modellene som blei lagt ut for salg i 1971 hele 1.050,- norske kroner. 


Nå tvinger det seg fram ei ny investering på radiofronten her i huset, ettersom både denne og to andre radioapparater må byttes ut med en DAB-radio ganske snart. Jeg er kanskje forutinntatt, men jeg tviler på at en ny DAB kan måle seg med den personligheten min gamle Duett utstråler.

2 kommentarer:

  1. Nei, jeg må si meg e ig med deg. Det irriterer meg at vi må gå til anskaffelse av flere ting vi egentlig ikke trenger. Tre radioapparater som fungerer fortreffelig pluss radioen i bilen kan plutselig ikke brukes brukes lengre. Radioen din er litt av en personlighet, tenk at den fungerer godt enda, fin å se på er den også. Ting blir ikke bygget for å vare lengre, fryktelig synd når verden flyter over av søppel. Håper solen skinner hos deg også, deilig med litt sommer. Klem Pam

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig! Og det skal noe til for å måle seg med en slik personlighet...
    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...