torsdag 1. november 2012

Man tager en svigerfar...


Når man har et gammelt hus har man mest sannsynlig et gammelt vindu også. Minst. 


Gamle vindu har gjerne sett sine bedre dager. Er de hundre år gamle ser de kanskje sånn ut.


Og sånn. Det er med andre ord på tide med tiltak. Strakstiltak. Men når man har 27 vinduer er det liksom ikke bare-bare å sette i gang med det samme. Et kurs i antikvarisk istandsetting av vinduer kom imidlertid akkurat dette vindue til unnsetning. Kurset trengte egnede undervisningsobjekter, og dette vinduet blei funnet særs egna. Et utlån til et slikt formål var selvsagt helt i orden for min del.


Dermed blei den siste resten av gammelt kitt forsiktig fjerna av en andektig kursdeltaker. (Jeg ønsker meg ei sånn varmelampe til jul, forresten).


Gammel maling blei fjerna, og gamle hjørnebeslag blei pussa.


Til og med de gamle skruene blei tatt vare på. Stjerneskruer er fy-fy, torx enda verre.


Råtne deler blei bytta ut, glasset satt inn igjen, og karmen satt inn med linolje og kitt. Jeg må si at tatt i beraktning at det her er snakk om et kurs er det imponerende stor presisjon i arbeidet. Det er ikke mulig å se overgangen på annet vis enn fargeforskjellen mellom det nye og det gamle treverket.


Vinduet sto umalt fra før, men jeg ønska å ha det malt. Jeg måtte sjøl gjøre malejobben, som av litt forskjellige årsaker tok litt tid. Linoljemaling lukter godt, men tørker seint, er mi erfaring. Etter malinga kom den største utfordringa: Å sette vinduet inn i veggen igjen. Huff. Vanskelig. Men etter måneder med bare plast foran åpninga: Absolutt nødvendig.


Det er da det er godt å ha en pensjonert svigerfar som fremdeles holder spikervesten fra sin siste arbeidsgiver som sitt kjæreste klesplagg. Å sette inn et lite vindu er en smal sak for denne karen.


Med litt hjelp fra husets nestkommanderende var vinduet snart på plass.


Litt justering måtte til før åpningsvinduet [rettelse: min mor sier det heter slagvindu] blei helt samarbeidsvillig, men alt i alt gikk det veldig greit. Det syntes i alle fall fotografen.


Sammenligna med det første bildet er det ingen tvil om at istandsettinga har vært vellykka. Nå mangler bare litt fjerning av tape- og malingsrester, og selvsagt lister med samme profil som i resten av huset, så er vinduet helt perfekt.


Fint også fra utsida. Nå er det bare 26 vinduer igjen.

8 kommentarer:

  1. Dette ble jo bare SÅ bra! Litt av et arbeid. Er gamle vinduer i vårt hus også, men de gamleste, fra 1886 er ikke i huset lengre..

    SvarSlett
  2. Ojj det ble kjempefint !! Men dere bruker inner vinduer på vinteren da ? Eller er det fler lags glass ?? Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette vinduet står i loftetasjen. Der har ingen vinduer doble glass. Brr... Men så bruker vi ikke etasjen på vinteren heller, ellers tror jeg det hadde blitt doble vinduer. Det har vi nede i første.

      Slett
  3. Så heldig du er som har fått hjelp til restaurering av i alle fall ett vindu! Det ble kjempebra!
    Jeg hadde og lyst til å gjøre det samme med vinduene på Mattisheimen, men ble dessverre nedstemt ... De var og bortimot 100 år gamle, og det var med sorg i hjertet jeg så dem bli plukket ut. Men, det skal sies at det merkes i huset at nye vinduer er satt inn. Nå slipper jeg vind og snø inn, og varmen holder seg mye lengre ;)

    Renate

    SvarSlett
  4. Fantastisk arbeid. Jeg lurer veldig på om noen av våre vinduer er hinsides redning. Og om hva det koster å gi dem et nytt liv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper det er mulig å redde dem, det er ingen tvil om at mye av sjelen sitter i vinduene (ikke minst de gamle glassene). Jeg har fått et kjempegodt tilbud, og regner med mellom 4.000 og 6.000 per vindu, men da kan det komme tilleggskostnader på de "verste" vinduene. Også er det litt eget arbeid i tillegg...

      Slett
    2. Skulle ønske vi hadde bodd litt nærmere. Jeg har sjekket litt i området her og har ikke funnet noen enda til en OK pris.

      Slett
  5. Wow! Så heldige dere var som fikk fikset iallefall ett vindu...bare 26 igjen, ja...vi var så heldige at stuevinduene var byttet da vi kjøpte dette huset...til vinduer i riktig gammel stil. SÅ har vi byttet ett og ett etter tur...nå har vi bare ett vindu igjen her...tror jeg. Kjellervinduene snekret min far til oss, og de ble sendt med fraktbil fra østlandet. Litt kjekt, siden det var det siste prosjektet han fullførte før han fikk hjerneslag.

    Lykke til med flere vinduer!

    L.

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...