torsdag 13. juli 2017

Loftsgangen - før og etter


Bortsett fra noen hulkillister med de riktige målene (som har vist seg vanskelig å få tak i), regner jeg loftsgangen som ferdig oppussa. Den har gått fra å være ganske mørk til å bli veldig lys på de to årene som er gått siden jeg tok før-bildene. Jeg var egentlig ikke helt oppmerksom på hvor stor forskjellen var før jeg begynte å se på bildene.


Det at taket var ubehandla hadde selvsagt mye å si. Golvet var så nedslitt at den opprinnelige brunfargen begynte å komme fram gjennom det grå. Veggen til høyre var egentlig bare en halv vegg, som karmen på døra kanskje avslører. Det er rett og slett baksida på panelet i det tilstøtende, gule soverommet. Som etter-bildet viser har vi bygd opp en ny vegg på gangsida, men i samme type panel som det som er på gulrommet.


Vi har (selvsagt) beholdt tømmeret slik det var. Sammen med det lyse taket, nymalt golv og lyse vegger har det kommet veldig godt fram. Det er en helt annen opplevelse å komme opp denne trappa nå, selv i mørketida framstår det som lyst og fint.


En annen ting som gjør ganske stor forskjell er at vi valgte å male disse vindusrammene og -karmene i forbindelse med vindusprosjektet vårt. Det var den eneste plassen i huset at de ikke var malt. I tillegg har vi lista med kopier av de vinduslistene som ellers er i huset. Det krevde litt tilpasning siden vinduene og veggen ikke er i full harmoni med hverandre, men blei veldig bra når vi til slutt fant ut hva som måtte bli løsninga.


Et gammelt skap jeg kjøpte på mitt favorittbruktmarked for noen år siden fikk plass i dette hjørnet. Der oppbevarer vi alt av sengetøy til gjestesengene oppe, så det gjør veldig nytte for seg i tillegg til at det er pent å se på. Det er av heltre, og jeg kjenner det enda i musklene når jeg tenker på hvor tungt det var å få det opp trappa. På veggen henger en gammel skoleplansje som viser enheter for mål og vekt. Under den står ei gammel desimalvekt som vi fant på mørkeloftet.


Før sto den gamle klesrulla og ei bokhylle her. Begge deler har nå fått ny og bedre plassering i loftsleiligheta, henholdsvis i gangen og på stua. I taket henger ei klessnor som det ikke var spesielt trist å ta ned. Det er bedre å tørke på sammenleggbare stativ når vi må tørke klær inne, de er mer diskret når de ikke er i bruk. Den brune flekken avslører at det må ha stått et tungt møbel her opp på den tida golvet blei malt sist, men jeg er usikker på hvilket det kan være.


I det siste hjørnet bygde vi også opp en ny vegg som blei kledd i samme panel som resten. Begge dørene blei skifta ut med eldre modeller som befant seg i huset (her og her). Akkurat det gjorde stor, positiv forskjell. Glatte dører passer rett og slett ikke i hus fra tidlig 1900-tall. Jeg har skaffa dørvrider til å bytte ut den som er på døra nå, men har ikke kommet riktig så langt. 


Vi fjerna også de glatte platene som var satt opp rundt den ene døra. De kom nok opp på den tida da alle vegger skulle være så slette som mulig. Den mørke flekken til venstre vitner om et gammelt branntilløp (gulp!) fra den tida man benyttet stearinlys til leselys på kvelden.

Jepp, da var også loftsgangen (stort sett) helt ferdig og kryssa av lista.

2 kommentarer:

  1. Loftsgangen har blitt så fin! Og det gjør seg virkelig med hvitmalte vinduskarmer, lyset transporteres inn i rommet på en annen måte. Godt at den fine gangen omsider får hele vegger, listverk og maling. Flinke gammelhuseiere!

    SvarSlett
  2. Jeg antar at du har gått opp trappa bare for å se deg rundt og smile. Det hadde jeg gjort.

    Det artige er at det ikke har skjedd en gigantisk ombygging, men mer kosmetiske ting (som likevel har vært tidkrevende). Det er vanskelig å trekke fram en viktig ting, men velger malingen (og tørkesnorene9.

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...