søndag 22. april 2012

Å ta det piano


Det er meninga at jeg skal ta det piano for tida, og det kan jeg i grunnen gjøre med god samvittighet. I alle fall hvis man tar utgangspunkt i stua. Den er nemlig nesten helt ferdig, det mangler bare sparkel, grunning og tapet på en vegg. Alle de tre andre veggene er ferdige, og i helga har vi for første gang også kunnet nyte en støvfri utgave av stua.


Jeg er veldig fornøyd med den nye fargen både på veggene, vinduskarmene og dørlistene. Veggfargen er spesialblanda etter fargen på tapetet som skal opp på den siste veggen, og har en ganske kryptisk fargekode. Jeg fikk beskjed om å ta lokket med meg tilbake om jeg trengte mer, men jeg tror kanskje det er mulig å få noe ut av følgende også: Baronesse fløyel BV001½ RE001½ 1/2 SS003.


Når vi fjerna det gamle gardinbrettet over vinduene, viste det seg for det første at vinduskarmen faktisk ikke var malt over vinduet. Dessuten var det malt bare ett strøk, mens det nok trengtes to. Nå er alt malt med helt alminnelig Lady Classic 40 Egghvit 0502Y 1001, og det ser kjempekvitt ut sammenligna med før. Dessverre har jeg ingen bilder av det.


Golvlistene er malt i samme farge som jeg har brukt i den enda ganske nymalte gangenOxan gulvmaling S4005-R80B. Desverre må nok golvebelegget bli liggende enda ei stund (les: noen år), men det anser jeg som en bagatell i den store sammenhengen. 

Bildene: Pianoet, som jeg desverre ikke spiller på, fyller nesten hele stua. Men det er ikke snakk om at det skal ut herifra. Pianokrakken har min bestefar i dalen snekra. Han snekra minst en til som står hos mine foreldre. Den hekla matta den står på har enten min oldemor eller min tante hekla, mens teppet over er det jeg som står for. Samovaren har min oldemor fått i gave fra en av sine sønner er det blitt meg fortalt. Det runde fatet som såvidt synes var i huset da jeg flytta inn, mens serveringsbrettet og kakefatet er arvegods fra min bestemor i dalen. Serveringsbrettet hadde hun hengende på kjøkkenveggen, og jeg er ganske sikker på at hun selv hadde fått det av min oldermor. Det har med andre ord vendt hjem.

3 kommentarer:

  1. Så fin stua di har blitt! Veggfargen var veldig fin, og skjønner at du ikke bør satse på å huske den koden hvis du skal kjøpe mer ;o) Teppet du har laget var også nydelig, og passet jo så godt til gulvmatten, men det var kanskje ikke tilfeldig? Fine arveting som pynter opp på pianoet ditt.

    - mona -

    SvarSlett
  2. Skikkelig stilig! Skjønner det med pianoet...det må jo bare stå der! Herlig med så mye gamle ting - og det å vite hvor/hvem de kommer fra...

    Lenge siden vi har malt nå, men det må nok gjøres i sommer...vinduskarmer og lister både ute og inne. Vinduer som har blitt byttet ut :) Men malingslukt gir løfter om fornyelse og forandring!

    SvarSlett
  3. Ååå, det ser skikkelig koselig ut i stua de...er fargen en anelse blå eller? Vi hadde piano vi også, men det har vi saget i stykker og brukt til en sittebenk i hallen, den blir mere brukt sånn!
    Sånne broderte-brikker-brett er knallfine...og teppe du har hekla er sååå nydelig!
    Ha ei fin-fin uke.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...