søndag 18. november 2018

Linoljemaling - hvorfor og hvordan


Den første gangen jeg malte med linoljemaling var da jeg skulle male en av veggene utvendig. Litt av malinga på den eldste delen av østveggen hadde flakka av, og en av mine gammelonkler advarte meg om at det kunne skje igjen fordi underlaget var malt med tranmaling. - Det eneste som kommer til å bite på er linoljemaling, sa han. Det hørtes logisk ut, så jeg begynte å undersøke hvor jeg kunne få tak i slik maling. Det nærmeste alternativet var i Tromsø, der ei forretning forhandla linoljemaling fra en norsk stor malingsprodusent. Jeg brukte den noen ganger, men har seinere sett at det finnes bedre alternativer fra svenske produsenter.


Hvorfor 
Det mest praktiske argumentet for hvorfor er altså at det gjerne er den malinga som er brukt i gamle hus før. Derfor er det lurt å fortsette i samme stil, spesielt dersom du skal male over gammel maling. Et annet veldig godt argument i dag er miljøaspektet: Linoljemaling (altså den helstøpte typen) er helt uten løsemidler, og trenger ikke å behandles som spesialavfall. Ser man bort fra at linolje kan sjølantenne, er det harmløse saker. Det eneste man trenger å tenke på, er at tørkefiller ikke skal bli liggende ubevoktet.

Jeg har lett og lest mye sjøl for å finne ut hvordan alt skal gjøres for å bli riktig. Dette er det jeg har lært og erfart. Jeg er ingen malermester, og noen vil kanskje mene at det er endra bedre tips å gi, men jeg håper dette kan være til hjelp for flere enn meg:


Før man begynner
Som ellers når man måler skal treverket være tørt. Fuktigheten skal være 14% eller lavere. Jeg har kjøpt meg en enkel måler som jeg bruker for å sjekke. Den kostet ikke veldig mange kroner, og er lett å bruke. Skal man male utvendig, bør man grunne treverket med linolje først. De lærde strides om hvorvidt man bør bruke kokt eller rå linolje. Jeg har brukt rå. Den bør varmes opp litt slik at den trenger godt inn i treverket før du påfører malinga. Det skal ikke være overskuddsolje igjen på overflata. Du kan også bruke varmelampe etter å ha påført kald olje. Maler du inne, trengs ikke grunning. Det man bør gjøre, er å lakke over kvister med schellack. Dette er spesielt viktig om man maler med lyse farger.


Maleteknikk
Man bør bruke en pensel med naturbust. Den har bedre spenst enn en pensel laga for moderne maling, noe som er viktig for å få dratt ut malinga skikkelig. Sånne pensler kan være litt vanskelige å finne, men jeg har prøvd ut noen alternativer fra B*****a og C*** O***** som jeg synes har fungert. Malinga dekker ekstremt godt, og penselen skal bare såvidt dyppes nedi spannet.


Deretter er det bare å male i vei. Det som er viktig, er at man må dra malinga ut i veldig tynne strøk. Slurver man med det kan man risikere rynker ved tørking, og det vil man jo helst ikke ha. Tørketid er 24-48 timer, litt avhengig av temperatur og om det er god lufting i rommet. Litt gjennomtrekk og ekstra høy romtemperatur pleier å gjøre susen. Jeg maler aldri strøk 2 før det første strøket kjennes skikkelig herdet ut. Man merker godt forskjellen selv om man ikke er erfaren. Hvor mange strøk du trenger, avhenger av underlaget, men regn med 2-3 strøk. Det første vil se skjoldete ut, fordi malinga trenger inn i underlaget i ulik grad. For eksempel vil du se tydelig hvor du har lakka kvistene på ubehandla tre. Det er ingen grunn til panikk, dette retter seg opp på andre strøk. Er det fremdeles ulik glans i overflata, trenger du ett tredje strøk.


Egne kulører
Min favorittprodusent har bare mellom 30 og 40 ulike farger. Dette er historiske farger som ofte har vært fulltreffer her i huset, men jeg har også blanda meg fram sjøl. Foreløpig kun med kvitt og en av basisfargene, men produsenten foreslår også andre oppskrifter. Det er ikke vanskelig, så lenge man passer på å blande skikkelig sammen før man begynner med penselen.


Artikkelen oppdateres fortløpende når jeg kommer på ting jeg har glemt, eller erfarer nye ting. Foreløpig siste oppdatering blei gjort 27. november 2018.

8 kommentarer:

  1. Her var alle veggene innvendig satt inn med linolje. Så jeg hadde tenkt å bruke linoljemaling, men jeg ble ikke fornøyd med den jeg fikk tak i fra en stor norsk produsent. Har også lest at et par fra Sverige er veldig bra.
    Vi brukte heftgrunn og vanlig oljemaling, og det er heldigvis ingen gjennomslag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Her foretrekker vi absolutt den svenske. :-) Men det skal sies at vi noen steder (mest på nytt treverk) har brukt såkalt vanlig maling også.

      Slett
  2. Jeg liker veldig godt linoljemaling. Utfordringa er at jeg gjerne bruker forskjellige farger fra rom til rom og helst skulle hatt alle de nevnte grunnfarger på "lager". Da kan man jo blande hva man vil. Den produsenten du bruker er den samme som vi har landet på. Det er samme maling til alle strøk og det synes jeg er greit.
    Hilsen Camilla i Harstad

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, man skulle kunne hatt et eget lite laboratorium. :-) Samme maling til alle strøk er en av hovedårsakene til at dette er favoritten.

      Slett
  3. Takk for fin informasjon, Maria. Veldig mange gode grunner til å velge linoljemaling.
    Og så fint å følge den gamle tradisjonen videre, vakkert er det..

    Klem, Ida

    SvarSlett
  4. Godt med slike informative bloggposter, var ikke mye å finne da vi begynte å pusse opp! Klem fra meg
    Elisabeth F (som ikke vil være anonym ;))

    SvarSlett
    Svar
    1. Har også trålt nettet mye i søken etter god informasjon, så håper dette kan være nyttig for noen. Kommer kanskje til å sjekke innlegget sjøl også, man glemmer jo innimellom også. :)

      Slett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...