onsdag 2. juni 2010

God klestørk


Det er ingen tvil om at sengetøy som er tørka ute på snor både lukter best og føles best når man kryper til køys i nyoppredd seng. Ingen tøymykner kan måle seg.

Mitt nye tørkestativ er laga etter modell av det gamle som sto her da jeg flytta inn. Dét hadde dessverre råtna på rot, men en snill kamerat klarte å gjenskape nostalgien til minste detalj. Nå står et helt nytt stativ staut og stilig ute på plenen. Det har allerede blitt tørka noen maskiner klær ute på nystativet. Litt maling enda, så er verket fullendt.

2 kommentarer:

  1. kan jeg spørre hvordan dere har laget dette....??=)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt spørsmål, jeg overlot oppgaven i sin helhet til en kamerat. Men han tok modell av det gamle stativet, og med trykkimpregnert 2" 4" plank som utgangspunkt har han greid det. " = tommer. (",)

      Jeg tror han har kutta en passe høy stolpe først, og så en tverrplanke på omlag 80 cm lengde. Disse to har han laga et "hakk" i, altså fjerna halve toppen på stolpen og fasa inn en firkant tilsvarende midt på tverrplanken. Når disse to da legges sammen passer de overens. Ingenting "stikker" altså ut. Tverrplanken er i tillegg pynta litt på med å sage den litt i bue, slik modellen var.

      Så er det laga to avstivere i passende vinkel under på hver side for å stabilisere tørkestativet. Disse er skråskrudd på plass.

      Vi har festa stolpene i bakken med metaposter (jordspyd) som er slådd ned i jorda. Etterpå er stolpene vatra opp og skrudd fast. Det kan også brukes stoplesko som støpes fast i bakken.

      Det er borra fire hull jevnt på tverrplanken oppe, og en helt alminnelig tørkesnor kjøpt på Samvirkelaget er trukket gjennom. I fjor, etter at stativet hadde tørka litt, malte jeg det i tillegg.

      Dette var en lite fagmessig beskrivelse, men jeg håper du har nytte av den.

      Slett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...