mandag 22. mai 2017

Blomsterrommet - før og etter


Det er ikke det at vi jobber så voldsomt mye for tida at det ene rommet etter det andre pusses opp, men det vi har gjort har bidratt til at mange av rommene plutselig kan sies å være helt ferdig. Noen steder har det bare gjenstått småtteri. I tillegg har det vært tid og overskudd til å ta noen bilder, og jeg tenkte at jeg hadde lyst til å vise ett av rommene som faktisk har litt farger på veggene også. Det har vært mye hvitt eller grått i det siste.


Dette rommet begynte vi med i påska for to år sida. Det har fått navnet sitt etter det blomstrete tapetet på vindusveggen, som er veldig fint og heldigvis var i kjempegod stand. Ellers var det ikke så mye som var noe å skryte av. Det var tapet på de andre veggene også (dog type lurvete med flekker), og brune plater på golvet. I taket var det spennpapp, men et hull (etter i pipe?) var lappa uten at det var malt over etterpå.


Vi hadde lyst til å panele de tre veggene som hadde trist tapet, og brukte det samme som vi har brukt i det meste av huset ellers og som er en kopi av det som finnes i huset fra før. Vi hadde lite håp om å finne fint panel bak disse platene ut fra det vi visste om avdelinga av rommene og det vi kunne se når vi fjerna dørkarmen. Fargen blei valgt ut fra bakgrunnsfargen på tapetet, og er en frisk grønnfarge.


Siden golvplatene viste seg å være limt til golvet, bestemte vi oss for å legge nytt tregolv oppå det. Fordelen med det var at vi samtidig kunne rette opp skjevheter, som det jo var litt av. Golvet blei malt brunt, som nok er den helt opprinnelige golvfargen her i huset. Den gamle (men ganske nye) senga donerte vi til flyktningtjenesten i kommunen, og henta opp ei gammel seng som tidligere var i bruk i det som etterhvert skal bli vårt nye kjøkken. Den er litt kortere enn dagens standard, men med ny madrass tror jeg den duger godt for gjester som ikke skal bo så lenge.


Et gammelt skrivebord som sto igjen etter at tyskerne okkuperte huset under krigen, har egentlig vært mye i bruk etter den tid. Oldemor hadde det på kjøkkenet, og det hadde egentlig jeg også ganske lenge inntil jeg erstatta det med et mer praktisk skap. Noen her i huset har malt det grått, men opprinnelig var det antakelig bare lakkert. Jeg har sett et helt likt på et bilde fra et hus i Steigen.


Den slette 50-tallsdøra bytta vi ut med ei mindre strømlinjeforma dør som sto på loftet her da jeg flytta inn. Ære være folk som ikke kasta alt før i tida. Den nye (gamle) døra harmonerer mye bedre med panelet vi satte opp. Men dette bildet er jo egentlig et supertgodt eksempel på den funksjonelle, glatte og enkle stilen som kom etter krigen og varte i mange år framover.


Grunnen til at dette rommet ikke har blitt erklært ferdig for lenge sida, er at jeg ikke har fått malt dørforingene før nå nettopp. Egentlig er det litt juks å si at det er ferdig, for det kvite golvbordet inntil dørterskelen skulle også vært malt. Men jeg har gått fri for brun maling, og litt raus må det vel være lov å være når man utsteder ferdigattester.

6 kommentarer:

  1. Jeg antar at dere får pinsebesøk i år også. Selv om de sikkert har vært fornøyd med rom og senger tidligere, så må de synes at det er hyggelig å komme til et slikt rom.

    Vi har også noen gamle senger stående, men vi har altfor lange gjester.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det stemmer at det kommer gjester i år også, men i år kom de tidligere av ulike hensyn. Tror de synes at det er fint at huset endrer seg litt og litt til det bedre for hvert år. (",)

      Slett
  2. Det er blitt et herlig rom, gøy at dere lot den gamle tapeten være retningsgivende for fargevalget på panelen. Og så ser jeg at du har et fly hengende i hjørnet over det lille bordet, hva er det for no spennende tro?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er et gammelt trefly som jeg fant ute i skjpen for noen år siden. Vi tror kanskje at det er onkel A som har laga det, han sier han pleide å spikke sånne ting. Artig at det har overlevd så lenge - han er 83 i år. (",)

      Slett
  3. Et riktig sommerferierom! Virkelig til å bli glad av!
    Har du NCS-koden på grønnfargen?
    Hilsen Camilla i Harstad

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Jeg blir også glad når jeg ser dette rommet - ikke minst fordi vi er ferdig med oppussinga der. :) Fargem heter Light Folia (fra Jotun) og har fargekode NCS S1020-G50Y.

      Slett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...