onsdag 13. juni 2018

Fine ting vender hjem


Jeg har nevnt min snille tante før. I fjor til pinse kom hun hit med masse heklerier i kofferten. I år kom hun med enda mer fint. Som denne gamle vekta, som har vært oldemors vekt. Den står på stedet hvil ved 3 kilo, men hva gjør vel det? Denne kan få stå framme, og så kan den digitale vekta gjemmes i skapet.


Denne fine tingen satte jeg enda mer pris på. Under krigen var det tusenvis av sovjetiske krigsfanger i dette området, og denne utskjærte butten antas det at en av dem ga i gave til min oldemor. Derfor synes tante den hører hjemme her, og det er hyggelig. Det står skrevet noe med blyant inne i lokket, blant annet oldemors navn, men det andre er veldig vanskelig å tyde når man ikke helt vet hvilket språk det er skrevet på. En veldig spesiell ting på så mange måter.


Også i år fikk jeg noen heklerier - to runde duker og ei lita gardinkappe. Ei av de gardinkappene jeg fikk i fjor blei kjempefin på loftsgangen når den fikk følge av litt tøy. Jeg tror jeg skal gjøre noe liknende med denne en dag jeg får ånden over meg og har funnet ut hvor jeg vil ha den.

6 kommentarer:

  1. Så gøy å få sånne gjenstander med spesiell historie og som passer så godt.

    SvarSlett
  2. Så heldig du er som har ei så omtenksom tante ❤️ Kjekt at disse tingene kommer tilbake til oldemors hus

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er ei veldig snill tante, uansett. (",)

      Slett
  3. Sånne ting er gull verdt. Og heldig er du som har fått så mye fint. Jeg så også at du har en sånn perkulator i et tidligere innlegg. Jeg har noen minner om en sånn. Da min bestemor hadde forening, brukte hun den til å koke kaffe mellom kokningene på kjelen. Hun bakte også kaker til disse foreningsmøtene og jeg husker enda duften av kaffe, rent hus og kaker med det samme jeg kom inn kjøkkendøra, samt et sammensurium av damelukter i stua. Da jeg fant en sånn kaffekoker uten ledning men ellers i god stand kjøpte jeg den tvært! Elektrikermannen min fiksa ledning og den brukes den dag i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselige minner. (",) Jeg tror ledninga ligger oppi min, kanskje jeg må teste litt kaffekoking i den, jeg også?

      Slett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...