onsdag 9. mai 2018

Mini-oppfriskning på kjøkkenet


 På søndags ettermiddag starta jeg på et lite miniprosjekt som slett ikke var planlagt. Det var bare det at jeg plutselig innså at jeg ikke hadde lyst til å leve med ovnshjørnet slik det var særlig lengre. Det måtte handling til!


Komfyren står i et hjørne, inntil pipa og med en gammel brannmur bak seg. Muren var prega av tidens tann, og det samme var veggen over komfyren. Muren er ruglete, og vanskelig å vaske på en måte som får den til å se skikkelig ren ut.


Her har jeg skrubba veggen med salmiakkvann, med det resultat at malingslaget under kom til syne på sine steder.


Malinga på kjøkkenet er av den typen gammel maling som ramler av i store flak dersom den først sprekker opp. Ett eller annet akkurat i dette hjørnet gjør at den ikke har holdt seg på plass, og da jeg pirka borti den på søndag var det like greit å skrape vekk alt som var løst. 


Planen var i utgangspunktet kun å male pipa og brannmuren i den samme fargen som jeg malte muren bak vedkomfyren i for ett år sida. Men det ville jo nesten ikke hjelpe å gjøre noe med det samtidig som veggen så sånn ut, så jeg bestemte meg for en nødreparasjon med noen tapetrester. Jeg konkluderte med at det var det som ville skjule det trasige underlaget mest mulig i den tida vi har igjen inne på dette kjøkkenet.


Sånn blei resultatet, og jeg sier meg godt fornøyd med hvordan ovnshjørnet ser ut i dag. Litt friskere og litt mer delikat. Ovnen er ikke ny altså (for den som la merke til at det var en annen ovn på før-bildet), den måtte jeg kjøpe høsten 2016 da den gamle tok kveld. Det er med andre ord bildet som er gammelt.


Den gamle gardinstanga som hang over ovnen tok jeg ned og kasta (den var ganske slitt). I stedet fant jeg fram ei stang jeg har kjøpt på I**A for mange år sida og festa den i noen gamle fester på den andre pipeveggen for å få dem litt unna vei sprutsonen samtidig som de er tilgjengelige for daglig bruk.

Det som blir spennende nå, er å se når han som kommer hjem fra pendlerjobb seint i kveld oppdager hva som er gjort. Enten med det samme, eller ikke på dagevis.

4 kommentarer:

  1. Hei Maria, så fint det ble.
    Hvor kommer tapeten fra? Mønsteret er nydelig.
    Ha en fin kveld,

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, Ida. (",) Tapeten har vi faktisk kjøpt på Clas Ohlson for et par år sida. Fint mønster, og lett å sette opp.

      Slett
  2. Her går det unna 8-/ greide å slette kommentaren min :-)

    Og hos deg går det hvertfall unna! Nysjaina kjøkken på en helt vanlig ukedag. Kjempefint! Og så er vi så spente, oppdaga kjæresten det sjøl, eller måtte du hinte litt :-)

    Klem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk. (",) Du, jeg måtte nok hinte litt. Og det verste var at han trodde han sjøl hadde vært med på å sette opp tapetet tidligere, og at jeg bare hadde malt pipa nå. (",)(",)(",)

      Slett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...