lørdag 31. mars 2018

Påska 1947


Dette fine bildet fra trappa her bak huset mitt har jeg hatt i samlinga lenge. Jeg synes det er så artig å se hvordan trappa var før (og vel fremdeles er under sement og treverk), og ellers hvordan inngangsdøra var den gangen. De tre småguttene som står bakerst er ikke så små lengre, den yngste er 74 år nå. Ellers har det bare vært dama kledt i svart og sjarmøren med sigarett i munnviken jeg har kjent navnene til, det er to av min bestemors søskenbarn.


For et drøyt år sida dukka dette bildet opp. Det viser mange av de samme personene som på forrige bilde, samt noen flere. Mannen i dress er min oldeonkel K. som bodde her i huset, og som jobba som butikkbetjent.  Han var bror av min oldefar. Det som var så spesielt var at det dukka opp i fotosamlinga til farfaren til samboeren til broren min (hang dere med?). Det viste seg at han hadde vært her på besøk i påska 1947, sammen med kameraten sin (sjarmøren). Her ses han litt til venstre for midten, med hvit genser og mørkt hår.

I 1947 var han 17 år. Han lever enda i beste velgående, og kom på besøk til oss i mai i fjor. Da kunne han fortelle at han var innlosjert på loftet hos onkel K. Han lå faktisk i akkurat det rommet som vi nå pusser opp. Den gangen var det større, uten ei trapp rett gjennom golvet, og fungerte som stue. 

Et artig sammentreff, og artig å vite hvilken sammenheng bildene blei tatt i.

4 kommentarer:

  1. Du vet at jeg har en veldig stor glede av gamle bilder og særlig når det følger en god historie med på kjøpet. Veldig gøy å lese.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig å høre at flere enn bare den nærmeste familien setter pris på å lese noen sånne historier også. (",)

      Slett
  2. Disse gamle bildene er så mye mer levende, syns jeg. Takk for flotte bilder og fine historier. Jeg liker!

    Klem fra meg

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...