mandag 23. oktober 2017

Oppdrag Vinduskarmer fullført


Hei, hvor det går! Arbeidslista for oktober har vist seg å være høyst overkommelig. Punkt tre var å få malt ferdig de tre vinduskarmene på nykjøkkenet. De to nærmest i bildet hadde vært gjemt bak plater i masse tiår før vi henta dem fram igjen i 2015. De var nesten helt uten spor av maling, så forskjellen var stor når de endelig var nymalt. Det er utrolig hvor mye det har å si for lysinnslippet i et rom.


Alle vinduene hadde behov for å pusses og vaskes før de blei malt, i tillegg til at det måtte kittes i hull etter spiker brukt til å dekke dem til. Det ene vinduet hadde i tillegg noen rester av pappstrimler som gjorde at jeg skygga litt unna sist jeg holdt på her, og begynte med noe annet i stedet. Det viste seg imidlertid at de var ganske enkle å fjerne, så det gikk fort nå jeg først kom i gang igjen.


Jeg tror det opprinnelig ikke har vært spandert mer enn ett strøk maling på karmene, og det forsvant nesten helt på de fleste stedene når jeg pussa lett iver med pussepapir. Og faktisk ser det ut som denne midtsprossa har vært malt i den samme lyseblå fargen som veggene. Ikke umulig: Vi har både grønne og gule karmer andre steder i huset.


Den tredje karmen har vært i bruk hele tida, så den har vært malt opp igjen seinere. Noe av malinga var flakka av nederst, og fargen på treverket kan jo se litt mistenkelig ut i hjørnet. Jeg målte derfor med en fuktmåler for å være helt sikker på at det var tørt. En sånn fuktmåler er ikke noen stor investering, og blant tingene som er kjekk å ha. Heldigvis var det knusktørt overalt, og ingen grunn til bekymring.


Sånn var utgangspunktet før jeg begynte å male. Da er det rett og slett en fryd å føre penselen over underlaget. Siden rammene står i her, var jeg nøye med å passe på at jeg ikke malte dem fast i karmen. Det går fint dersom man er litt nøyaktig innerst ved overgangen. Resten får jeg sette inn med linolje til sommeren, når man kan ha vinduet åpent.


Resultater er jo slett ikke verst. Lyst og fint, men man ser fremdeles spor etter tidens tann. Det er sånn jeg synes det skal være. Jeg vet at andre gjerne vil at alt skal se helt nytt ut etter at det er malt, men det blir etter mitt syn nesten litt underlig i et over 100 år gammelt hus. Selve konseptet er jo at det er gammelt og velbrukt.

6 kommentarer:

  1. Er enig med deg at gamle hus skal ha bruksspor. Dette kommer til å bli et fantastisk kjøkken med alle vinduene! Gleder meg til å følge med videre. Og du kan krysse av enda et punkt på gjøremålslista!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir uten tvil det rommet i huset med mest lys og flest vinduer. :)

      Slett
  2. Det er utrolig hvor mye treverk tåler og hvor lite som skal til med maling før det ser mye bedre ut.

    Er veldig spent på når dere skal igang med resten av rommet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og her har kvaliteten på de gamle materialene utrolig mye å si. En karm produsert på 90-tallet hadde neppe kunnet bli gjenbrukt.

      Vi er nok sjøl også litt spent på når vi kan komme skikkelig igang med dette prosjektet...

      Slett
    2. Jeg antar at dere har begynt å tegne på kjøkkenløsninger. Jeg begynte med det nesten 4 år før vi startet opp her. Da hadde jeg hatt god tid til å vurdere alle mulige løsninger. Det eneste jeg ville gjort annerledes er å ha en heldekkende stålbenk rundt oppvaskkummene.

      Slett
    3. Ja, det er laga både ett og to utkast. (",) Tror også det er lurt å tenke nøye gjennom sakene før vi bestemmer oss.

      Slett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...