mandag 11. september 2017

Bevæpnet med linoljekitt og jernmønje


Man vil jo helst at gjestene skal ha det mest mulig komfortabelt selv om rommene de har bodd på ikke alltid har vært helt ferdig. For å hindre at de som har ligget i senga på gulrommet skulle bli lett neddryssa av støv fra mørkeloftet har vi vært nødt til å dekke til sprekkene mellom takbordene med maletape. Det har holdt gjestene sånn passe skjerma, men er selvsagt ingen varig løsning.


Sprekkene har alltid vært der, men har vært tetta med kitt eller liknende fra tidenes morgen. Over tid har denne kitten løsna og ramla ned, og det var behov for å legge på ny. Sist jeg var innom C*** O****n tømte jeg derfor hylla med linoljekitt.


Mi erfaring er at noe av oljen har samla seg i bunnen mens boksen har stått ubrukt. Det betyr at den siste resten av kitt blir temmelig klissete dersom man ikke tar sine forhåndsregler.


Derfor tømmer jeg alltid hele boksen på benken først, og elter den sammen til linoljen er jevnt fordelt i massen igjen. Dermed blir den jevn og fin og lettere å jobbe med etterpå.


Deretter tar jeg en og en liten klump kitt som jeg ruller til ei pølse før jeg dytter den på plass over det området som skal kittes. Etterpå drar jeg over med kittkniven, og sprekken blir dekket på en ganske fin måte uten behov for mye pynting etterpå. Av en eller annen grunn gikk det best når jeg dro fra venstre mot høyre.


Ei anna utfordring i taket er at det har bødd rust fra spikrene som er brukt både i taket og på taklistene. Og har det gjort det én gang, tenker jeg at faren er stor for at det samme skjer om noen år etter at jeg har malt taket på nytt.


Etter å ha rådført meg med en forhandler av linoljemaling, fikk jeg anbefalt noe som heter jernmønje. Det er jo forsåvidt et ord jeg har hørt før, men aldri visst helt hva har vært. Men mønje brukes altså som rustbeskyttelse blant annet på skip, og det lover jo godt. Det eneste som bekymrer meg litt er at fargen er ganske intens, så jeg er litt spent på om det betyr flere lag maling enn normalt.


Nå er i alle fall alle de største sprekkene tettet og alle rustflekker dekket. Dermed er neste trinn maling av tak, så snart jernmønjen har tørka skikkelig. Deretter er det ikke så mye igjen før rommet kan møbleres igjen. 

12 kommentarer:

  1. Jeg må innrømme at vi bruke moderne akryl. Tenkte vel heller ikke på at det fantes noen alternativ.

    det er sikkert lurt å ta et par strøk bare over rødmalingen først, før du tar hele taket?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har tenkt litt på det samme nå i kveld. Nå dekker jo linoljemaling veldig godt, men denne fargen var skikkelig mørk altså...

      Slett
  2. Har notert meg at det er smart å kna sammen hele kittklumpen før bruk ;-) og tenkte det samme som Åshild over her at det må være lurt å flekke over jernmønja noen ganger. Og jernmønje tror jeg ikke vi har bruk for, heldigvis. Eller kanskje jeg kunne brukt det på pipa som aldri slutter å blø bek, hehe

    Kjekt blogginnlegg, gleder meg til neste :-) Ha ei fin uke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kanskje det hadde virka på pipa di. (",) Ei fin uke ønskes deg også.

      Slett
  3. wow mange gode tips
    gøy å få følle med på
    prosjektene dine
    skjønne deg
    klemmer i fleng
    fra Eli:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding. Fint hvis tipsene er nyttige for andre også. (",)

      Slett
  4. Alltid like imponert over stadig noko som vert gjort! Kjente eg nesten fekk behov for å kjøre til CO for å hamstre linoljekitt, men eg har vel eigentleg ikkje bruk for det akkurat no og eg trur det er ei stund til eg gjer noko vidare i gamlahuset (eller her)! :-D Men hamstring og samling er ein del av genene mine trur eg...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er alltid kjekt med litt linoljekitt på lager, vet du. (",)

      Slett
  5. Bra jobba! Og takk for gode tips! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding. Fint hvis tipsene er nyttige for andre også. (",)

      Slett
  6. Dette blir kjempefint og takk for tips! x

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding. Fint hvis tipsene er nyttige for andre også. (",)

      Slett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...