mandag 30. januar 2017

Også små ting skal gjøres


Vi har en vedkomfyr på kjøkkenet som er i bruk fra tid til annen på vinteren, når det blir skikkelig kaldt og vinden gjør det vanskelig å holde temperaturene oppe inne. Brannmuren bak den hadde en ganske trist brunbeige farge fra før, i tillegg til noen små skader i pussen. Jeg tror det må være to år sida jeg fiksa skadene og grunna muren med heftgrunn. Hva som så skjedde, er ikke godt å si, men resultatet var i alle fall ingenting. Forrige uke var plutselig tida inne for å komme igang med prosjektet igjen, og alt som skulle til for å bli ferdig var to korte kveldsøkter.


Jeg bruker jo som oftest å være ganske nøye med å ta før-bilder, og var helt sikker på at jeg hadde noen av dette hjørnet også. Intens leting til tross, det er bare dette dårlige bildet fra da jeg flytta inn i 2003 som har dukka opp. Det viser uansett at ganske mange ting har skjedd siden den gangen (samt at oldemor var litt mer glad i nips enn meg). Den nye fargen på muren er antikkgrå (Jotun), den samme som vi har på mange av golvene. Den er lys og trivelig, og framstår mye renere enn den gamle fargen.


Dessverre har noen forsøkt å reparere noen emaljeskader med bengalakk. Det er ikke lurt, dersom noen skulle ha sveipa innom samme tanke. Den tåler nemlig ikke varme så godt, og dermed er den allerede beige lakken blitt brun på de områdene der ovnen blir varmest når vi fyrer. Nå er det noen som har tipsa om at det finnes spraylakk som tåler opp til 900 varmegrader, så kanskje jeg skulle ha sjekka ut det litt nærmere.




4 kommentarer:

  1. For ein nydeleg ovn! Til tross for bengalakk.. så irriterande ja!

    SvarSlett
  2. Åh, den komfyren din er bare så fin! Ikke mange som har en sånn,
    Ønsker deg en herlig dag,

    Klem, Ida

    SvarSlett
  3. Fantastisk fin ovn, jeg er grønn av misunnelse, tross bengalakk. Et smykke! Og brannveggen ble kjempefin. Herlig å se at du henger grytelappene på samme sted som oldemor hadde dem. Og døra er den du skrapte og som inspirerte meg til også å skrape. Vi er heldige vi som har gamle hus, slik har vi aldri fritidsproblemer, hehe

    Ha en fin uke

    SvarSlett
  4. Godt du tar vare på den gammle komfyren . Den sprayen høres spenstig ut ! Fin dag til deg ! Klem

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...