lørdag 28. september 2013

Prøveprosjekt - før og etter


Det hender faktisk at noe blir gjort ferdig ganske raskt her i huset også. Etter ei lang rekke underveis-innlegg er det kanskje på tide med noe som er gjort også. Trappa som har vært nevnt såvidt tidligere har vært ferdigmalt ei stund nå, men siden resten av gangen venter på at badeprosjektet skal bli ferdig for å unngå slitasjeskader har jeg ikke vist fram bilder.


Det hele er et prøveprosjekt, for å si det sånn. Trappa har nemlig belegg på selve trinnene og ei antisklilist i plast, men siden den ikke brukes daglig har jeg valgt å male den slik den er. Å fjerne belegg er en stor jobb, og trinnene under er neppe så fine i utgangspunktet. Jeg har rubba den godt ned og vaska med salmiakk, før jeg malte med heftgrunn og deretter trestjerners golvmaling. Jeg ville helst hatt Oxan, men den er visst på tur ut. Sammenlikna med hvordan trappa så ut før er jeg veldig fornøyd. Lettere å holde ren blei den også, og det er alltid et pluss her i huset.

Før (2012):



Jeg er usikker på når denne "moderne" trappa blei satt inn, men det har alltid vært trapp her. Da jeg rydda i skjåen i dag på jakt etter profilerte lister fant jeg tre dekorerte trappebalystre og en trapperest med to trinn som enda hang sammen. En liten skatt som gir verdifull informajon om hvordan det så ut her før. Hvordan jeg skal bruke det jeg har funnet vet jeg sannelig ikke enda, det får vi kanskje tenke nærmere over.  Den gamle trappa var i alle fall finest.

5 kommentarer:

  1. Hei ! Så fin trappen ble da , i gammeldags farge og greier ! Heldig du som kunne male på belegget i trappen , her var det ikke mulig og jeg holder på å bli gal av mine 14 trappetrinn ! Det med farger på trappen er også en ting ! God lørdags kveld til dere ! Klem

    SvarSlett
  2. Så fint det ble! Vi har fjerna belegg i ei trapp, endte nedpå måtte legge parkett, det ble ikke bra under belegget... Nydelig farge :)

    SvarSlett
  3. Trappen ble kjempefin, en kjempekontrast fra "før" bildet. Å fjerne belegg er virkelig en "drittjobb" så jeg forstår godt du ville prøve å bare male. I det gamle gårdshuset vårt er det også satt inn en mer moderne trapp en gang på syttitallet. Den vil jeg prøve å male. Fant gamle bilder hvor grua og baksteovnen var intakt også, gir verdifull informasjon. Baksteovnen og grua ble revet ut og hugget opp en gang på sekstitallet. Trist å tenke på. Mange gamle flotte ting som gikk tapt på femti, seksti og syttitallet og belegg og linolium overalt. Huff finner ikke ord. Ønsker deg en god uke. Pam

    SvarSlett
  4. Å SÅ FINT
    HERLIG FARGE
    NYT SØNDAGEN
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  5. Det ble en stor forbedring. Nydelige tømmervegger på toppen av trappen.

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...