fredag 6. september 2013

Hus i endring


Da vi rev badeveggene skrev jeg at jeg ikke huska at den var nevnt noengang, den døra som skjulte seg i veggen mellom badet og kjøkkenet. Det var selvsagt bare tull. Ikke at jeg ikke huska det, for det gjorde jeg jo ikke, men at døra ikke var nevnt. Plantegninga over laga jeg for noen år siden. Den viser rominndelinga i første etasje slik den er i dag. Plantegninga under er basert på den informasjonen jeg fikk pumpa ut av mine gamle onkler da de var her i pinsa. Det er slik de husker at huset var, omtrent fram til 1945, da de første endringene blei gjort. Det er ingen tvil om at antall rom var litt færre på den tida, og at bruken av huset var en god del annerledes enn i dag.


I dag er det hovedsaklig bare jeg som bor her, med små gjesteopptredener av kjæresten når han er hjemme fra anleggsjobben sin. Før krigen var det tre familier som bodde her. Mine oldeforeldre bodde i sørenden sammen med ungene sine, der det står kjøkken og stue. Mine tippoldeforeldre bodde i nordenden med to ugifte barn, også med kjøkken og stue, samt et spiskammers. I tillegg bodde ei av døtrene med mann og barn sammen med dem fram til 1939. Det var riktignok soverom på loftet, men det var allikevel ikke store plassen de hadde til rådighet i det daglige. Onklene har også fortalt det de husker av møbleringa i huset, noe som også er artig å høre om, men mer om det en annen gang. Det interessante akkurat i dag er at døra jo er der, som inngangen til telefonstasjonen. Stasjonen er altså der jeg har kjøkken i dag. Sånn var det, altså. Da er den saken oppklart.

2 kommentarer:

  1. Så bra at du har opplysninger nok til å lage den opprinnelige romplanen.

    SvarSlett
  2. Takk for besøket ditt på bloggen min. Har snoket litt rundt hos deg også og her kommer jeg gjerne tilbake. Legger meg til som følger.
    Morsomt at vi har nesten like gammelt hus, og det er jo bare helt supert at jeg kan "stjele" litt inspirasjon fra deg ;)

    Mvh
    Cecilie

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...