søndag 28. august 2011

Fin fangst

Selv om det ikke er så mange av dem hender det at det arrangeres gode loppemarkeder i passende radius fra min oldemors hus. For eksempel i går, da det var et omlag tre kvarters biltur herfra. Det er en årlig begivenhet, men jeg har vært der bare en gang før. Det første som møtte meg og min medsammensvorne for dagen var en laaang kø. Og vi trodde faktisk vi kom tidlig.

Da dørene blei åpna og alle i køen storma inn, viste det seg snart hvem som var amatører og hvem som var proffe. Og la det ikke være noen tvil: Jeg befant meg helt klart i første kategori. Proffene stilte nemlig med sammenleggbare handlekurver som blei slått opp med et smell i det samme dørene åpna. De raste rundt alle bord i et sabla tempo mens de fortløpende hanka inn porselen og steingods fra Figgjo, Egersund og Stavanger Flint. Glass og messinglysestaker hagla i golvet bak dem med de mest glødende øynene og største veskene. Jeg var rett og slett litt overvelda.

Etterhvert roa stormen seg, og de fleste var klare for en vaffel. Vi amatører nådde endelig fram til bordene og kunne ta restene i betraktning. Der var det selvsagt ikke mye igjen. Likevel, takket være langsynte øyne og lange armer rakk jeg å få fingrene i en emaljert bolle som etter bunnsjekken viste seg å være fra Cathrineholm. Og viktigst: I helt riktig farge for kjøkkenet i min oldemors hus. Ei vekkerklokka fra femtitallet blei også mi. Den må riktignok trekkes opp hver kveld, men på den andre side sparer man batterier.

Og så fant jeg noe som kan vise seg å bli det største kuppet. Litt fraværende sjekka jeg utvalget av bilder og billedrammer, da det plutselig dukka opp et bilde med signatur og nummerering i hjørnet. Sånt blir jo plutselig straks mer interessant. For 75 kroner var det absolutt verdt å ta med seg, og så la en hjemlig runde på google vise hva man egentlig har kjøpt. Og det kan se ut til at jeg har vært heldig: Terje Moe (1943 - 2004) er så langt jeg har funnet ut en rimelig anerkjent figurativ kunstner med flere separatutstillinger på sin CV. Han er kjøpt inn av blant annet Nasjonalgalleriet og Riksgalleriet, og sto for hoveddekorasjonen i kommunestyresalen i Karmøy i 1985. Mitt bilde, et linotrykk, er faktisk ramma inn samme år og er nummer 53/60. Jeg har ikke funnet det samme motivet til salgs, men andre trykk som kan se ut til å høre til i samme serie går for mellom 2.500 og 3.500 på nett. Artig. Mitt trykk trenger kun ny ramme, så er det igjen presentabelt og kan henges opp på veggen i min oldemors hus. Det blir nok fint.

1 kommentar:

  1. Så flott fangst du gjorde på loppemarkedet! Nydelige ting som til og med passet til hverandre i fargene, og ekstra moro er det når du ser at de er verdt så mye mer.
    Godt proffene ikke fikk fingrene sine i disse skattene ;o)

    klem Mona

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...