torsdag 23. juni 2011

Midtsommeraften


Midtsommer. Sankt Hans. Jonsok. Alle dugende navn på morgendagen. I kveld er det Midtsommeraften, eller Sankthansaften som vi alltid har sagt i min barndom. Hadde det ikke vært for noe så utrivelig som festdagsreduksjonen i 1770 kunne vi sett fram til helligdag og fri fra jobb i morra. Men vi blei altså avslørt allerede på 1700-tallet:

"Skiønt deres Anordning kan have havt et gudeligt Øiemerke, ere de dog mere blevne anvendte til Lediggang og Laster, end til sand Guds Dyrkelse; hvorfore det er bedre, at de efter andre Protestantiske Landes Exempel blive anvendte til Arbeide og nyttig Gierning."

10 helligdager forsvant med reformen. Likevel feirer vi sankthansaften. For egen del skal jeg skrive på eksamen i kveld. Det får være straffen for at de ukene som er gått siden den blei utlevert stort sett har blitt benytta til Lediggang og Laster.



Til trøst har jeg plukka en jonsokbukett. Som vase har jeg brukt gammelt arvegods fra min bestemor i dalen. Mugga kommer trolig likevel herfra, og har dermed gått i arv fram og tilbake fra min oldemors hus. I bunnen står det Tulowice, Polen. Buketten består selvsagt av en andel jonsokblom. Her er plukklista:
  • Hundekjeks Anthriscus sylvestris
  • Skogstorkenebb Geraniaceae sylvaticum
  • Engsoleie Ranunculus acris
  • Jonsokblom Silene dioica
  • Marikåpe Alchemilla

2 kommentarer:

  1. Herlig sommerbukett i en vakker mugge :)

    Ønsker deg ei flott helg, og lykke til på eksamensoppgaven!

    Renate

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder av sommerbuketten! Artig å lese om festdagsreduksjonen, selv om det var et trist inngrep ;o)
    Lykke til med eksamen og god helg :o)

    Mona

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...