torsdag 19. mai 2011

Storfint besøk

Hvert år siden jeg overtok min oldemors hus har jeg hatt storfint besøk en gang i løpet av våren eller sommeren. Da har mine fem gamle onkler søkt tilbake til sine barndomstomter, og fylt loftet med kofferter og stua med trekkspillmusikk, gode historier og mye fliring. Veldig hyggelig. De er i anmarsj nå også, og har i år også toppet laget med min tante og hennes samboer som til daglig holder hus i Irland. Til sammen sju gjester altså. Og plass til alle - i hver sin seng. Det er godt det er mildt i været sånn at man kan ta i bruk loftet.

Som alle store stjerner har mine onkler sin egen rider når de er på turné. Jeg slipper heldigvis å gå til store ytterligheter for å gjøre guttene fornøyde. Det holder lenge at jeg setter fram den gamle kaffekjelen fra Cathrineholm, den gule termokanna og den blåmønstrede kaffekoppen min onkel T foretrekker.

Den yngste av de fem brødrene foreslo at vi innførte egne ordensregler i år, basert på tidligere års erfaringer:
  • Ingen drikking og kauking etter kl. 19.00.
  • Glass, særlig Kosta Boda og liknende kostbare saker, må behandles med ytterst varsomhet og holdes med begge hender.
  • Trekkspilling må fortrinnsvis foregå utendørs.
  • Den som begynner å sove/duppe av i sofaen om ettermiddagen/kvelden, må være i seng før kl. 21.00.
Jeg skal vurdere regelinnføring fortløpende, etter behov.

1 kommentar:

  1. Oi, høres koselig ut med så masse besøk, tenker det blir livlig da! Skjønner at det har skjedd litt av hvert siden det blir innført ordensregler :o))
    Håper dere får det koselig!

    mona

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...