onsdag 17. november 2010

Når katten er borte...




Hvis du ikke holder katt, holder du mus
sier de i Finland. Det har dessverre vist seg å gjelde i min oldemors hus også. For ei tid tilbake la jeg merke til at noen hadde forsynt seg av brødskalken som lå i matavfallsdunken i kumskapet. Ved nærmere ettersyn viste det seg også at det som tilsynelatende så ut som te-grugg heller var fordøyde rester av den samme brødskalken. En rimelig utrivelig oppdagelse.

Med slike gjester i kumskapet må jeg innrømme at veien var kort fra fredsæl huseier til blodtørstig bøddel. Skjønt blodig har det egentlig ikke vært. Med innebygget erfaring fra 75 års patentert produksjon har RAPP-fella vist seg å være temmelig effektiv. I følge reklamen er den i tillegg både hygienisk og håndterlighet. For ikke å snakke om miljøvennlig.


Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes, men innrømmer glatt at jeg har liten evne til innlevelse i muselivet, ei heller føler jeg noen sorg når et nytt liv har gått tapt innenfor kumskapets tre vegger og to dører. Det er nemlig mer enn nok igjen der de kommer fra. Ute er eiendommen mer eller mindre perforert av musehull, i hver ei lita bakkesida og under hver ei lille skjærtue. Klok mus veit seg meir enn eitt hol, visstnok. Ugh!

Uansett - foreløpig leder jeg kampen. Det har vært stille i kumskapet lenge nå.

2 kommentarer:

  1. Kos og kos, du. Når man har fiska den sjette musa ut av fella begynne hyggen å avta, førr å sei det sånn. Men nå har det vært vekkesvis uten ny fangst, så det e mulig at hele husmusfamilien e utrydda. Sørgelig...

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...